Ondanks de lockdowns en de gesloten restaurants, gaat het met de verkoop van mousserende wijnen, champagne voorop, uitstekend. In Nederland, elfde op de wereldranglijst van champagne-importerende wijnen en goed voor 3 miljoen flessen, is de feestwijn bij uitstek in opkomst (al geven we nog steeds de voorkeur aan de zoetere en goedkopere prosecco). Maar omdat we ons geld toch niet kunnen uitgeven aan uitgaan, besteden we het gemakkelijker aan een fles 'echte' bubbels en drinken we de champagne wel thuis.

Het gaat de champagne zó goed, dat je afgelopen jaar zelfs beter in champagne had kunnen beleggen dan in bitcoin (Het Financieele Dagblad, 1.1). Dat blijkt uit cijfers van Live Trade: bepaalde topchampagnes stegen met meer dan 80% in waarde. In totaal verwachten de champagneproducenten dit jaar wereldwijd 300 miljoen flessen af te zetten, een recordaantal dat sinds 1999 niet zo hoog is geweest. Dat is mede het gevolg van de tegenvallende oogst van 2021, die de keldervoorraden zich minder gemakkelijk laat hernieuwen. De Belgische Tijd schreef zelfs dat de champagne op dreigt te raken door de stijgende vraag en fors gedaalde oogst.

Gaat het je om drinken, dan hoef je voor champagne overigens niet de hoofdprijs te betalen. Het proefpanel van RTL Nieuws haalde bij 5 supermarkten een fles champagne en vergeleek ze op smaak. Winnaar: Champagne Montaudon, bij Hoogvliet verkrijgbaar voor €19. En wil je niet de volle mep betalen voor champagne maar wel een lekkere bubbel drinken, dan zijn er talloze alternatieven. De al genoemde prosecco, jarenlang de favoriete bubbel van Nederlanders . Of een cava of crémant natuurlijk, daarvan zet het smaakpanel van De Telegraaf een aantal appetijtelijke varianten van neer.

Het blijft uiteindelijk allemaal spielerei in vergelijking met onze zuiderburen. Daar hoort champagne er het hele jaar door bij. Niet voor niets prijkt België al jaren op de vijfde plaats van de ranglijst van grootste champagne-importeurs ter wereld (na Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Japan en Duitsland), met ruim 9 miljoen flessen. En ook in België schiet de champagneverkoop tijdens de coronacrisis door het dak. "Vorig jaar al steeg de thuisconsumptie met twintig procent, maar door de sluiting van de horeca ging de verkoop in absolute cijfers er toen nog lichtjes op achteruit”, zegt Grégoire van den Ostende, directeur van sectorfederatie Bureau du Champagne Benelux in Het Nieuwsblad (1.2). "De eerste negen maanden van dit jaar steeg de thuisconsumptie van champagne in België met liefst 45 procent. En daar is de eindejaarsperiode dus nog niet bijgeteld.”

Alleen al de Belgische supermarktketen Delhaize verwacht dit jaar 600.000 flessen champagne te verkopen. Supermarktketen Carrefour heeft het over 30% hogere verkopen en bij slijters gaat wat binnenkomt ook meteen de deur weer uit. Volgens Van den Ostende heeft de Belgische champagneboom alles te maken met corona. "Champagne is de wijn van de weerstand geworden, een kans om thuis kwalitatief te genieten in onzekere tijden.”

2. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

3. Overig

Dit artikel afdrukken