Het nieuws van 30 december. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Nestlé ziet Nederland anders eten
Nederland is dit jaar anders gaan eten: meer gemaksvoedsel, meer luxe producten, meer vleesvervangers en plantaardige producten. Dat zegt Fabrice Favero, directeur Nestlé Nederland, in Trouw (zie 3.2). Tijdens de eerste lockdown merkte Nestlé Nederland dat meteen. De vraag naar horecaproducten en chocola daalde, de vraag naar bouillonblokjes (Maggi), maaltijdmixen, vleesvervangers (Garden Gourmet), pizza’s (Wagner) en koffie (zoals Nespresso) steeg. Ook nu merkt het levensmiddelenconcern weer een verschil. Net als in maart en april doen consumenten nu ook relatief weinig impulsaankopen. Deels te verklaren doordat veel to-go-winkels dicht zijn of slecht worden bezocht, deels omdat consumenten in crisistijd altijd minder impulsaankopen doen.

Nestlé merkt dat vooral aan de gedaalde afzet van chocola. De laatste maanden stijgt de vraag naar gemaksproducten als maaltijdmixen. Ook de vraag naar luxeproducten, zoals duurdere koffies en diervoeding stijgt. Duidelijker dan in maart is dat mensen gezonder eten. Er wordt meer gelet of er gezonde, natuurlijke ingrediënten in voedingsmiddelen zitten en of het voedsel goed is voor, bijvoorbeeld, het immuunsysteem. Ook is er meer vraag naar vleesvervangers van Garden Gourmet. Wereldwijd steeg de verkoop van Nestlé’s vegetarische en plantaardige producten dit jaar met dubbele cijfers: meer dan 10%. In Nederland ook. Waar Nestlé tijdens de eerste lockdown nog bevoorradingsproblemen had, heeft het bedrijf daar na die tijd geen problemen meer mee gehad.

Kokende generatie X en millennials
Zelf koken? Tot voor dit jaar deed een groot deel van de Amerikaanse generatie X en millennials dat nooit. De coronacrisis bracht daar verandering in. Krishnakumar Davey van onderzoeksbureau IRI verwacht dat deze generaties het thuiskoken nu ontdekt hebben en dat deze gewoonte voorlopig blijft bestaan (CNBC, zie 3.1). Daarbij zijn mensen met recepten aan het experimenteren, ziet Davey. Zo steeg de vraag naar pittige sauzen afgelopen jaar opvallend hard.

Foodbag
Foodbag, de Belgische concurrent van HelloFresh, ziet de de omzet dit jaar ruim verdubbelen naar €21 miljoen (De Tijd, zie 2.2). "We zijn in een jaar tijd drie jaar vooruit geschoten", vertelt oprichter en CEO Stéphane Ronsé aan De Tijd. Door de pandemie gaven veel consumenten maaltijdboxen een kans. De coronacrisis gaf kleinere spelers, zoals Foodbag, de kans om echt voeten aan de grond te krijgen in een markt die opengebroken is door HelloFresh. "We hebben nu van twee kleine start-ups een gestructureerd bedrijf gemaakt", aldus Ronsé. Om aan de noden van consumenten te blijven voldoen experimenteert het bedrijf nu met maaltijdboxen voor op het werk. Foodbag fuseerde in 2019 met sectorgenoot Smartmat en is daardoor nu voor de helft in handen van de familie Colruyt.

Champagne
Zo'n 100 miljoen flessen champagne blijven onverkocht (Misset Horeca, zie 1.1). Een gevolg van maandenlange sluiting van de horeca en geen evenementen als bruiloften of grootschalige oud&nieuw-vieringen. Moët-Hennessy is nog altijd met afstand het grootste champagnehuis ter wereld, met een omzet die bijna twee keer zo hoog is als de nummers twee tot en met tien samen. Helaas vertaalt die omvang zich nu ook in de grootste absolute omzetdaling en onverkochte voorraad.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken