Tijdens de coronacrisis moesten ook fastfoodrestaurants hun eetgelegenheden sluiten. Drive-thru en afhaal groeiden als kool. Dat heeft sommige ketens op een nieuw spoor gezet, schrijft Quartz (2.1).

Vorige week stuurde de Amerikaanse tak van McDonald's opnieuw de aanbeveling uit om de restaurants te sluiten, met het oog op de oprukkende deltavariant in de VS. Sommige vestigingen waren nog maar een maand open sinds de lockdowns. Ook andere fastfoodketens, zoals Chick-fil-A, hebben de deuren moeten sluiten omdat ze kampen met een personeelstekort. Ook al een gevolg van corona, dat met name in het Verenigd Koninkrijk toesloeg in de vorm van een pingdemie.

Het roept de vraag op of fastfoodketens wel zitplaatsen nodig hebben. Tijdens de lockdowns tekenden zich allerlei nieuwe (of opnieuw tot leven gewekte) modellen af: drive-thru, bezorging, afhaal en 'ghost kitchens' (restaurants waar je niet kunt eten maar wel het restauranteten kunt bestellen). "In sommige gevallen zal het binnen kunnen eten permanent wijken, omdat de ketens hun architectuur ingrijpend aanpassen", zegt Mahmood Khan, hoogleraar hospitality and tourism management aan de Virginia Tech-universiteit. Een keten als Wendy's kiest voor ghost kitchens. Het bedrijf maakt en bezorgt zelf maaltijden, maar kiest ervoor om de bezorging in eigen hand te houden.

Wat volgens Khan niet gaat veranderen is de rol van fastfoodketens in winkelcentra en malls. Die richten zich op kinderen en dat is een belangrijke markt. "Kinderen willen graag een Happy Meal of ballonnen gaan halen. Dat hoort bij de fastfoodactiviteiten." Franchisers van de grote ketens krijgen in de toekomst meer keus, voorspelt Khan. Van een 'kiosk' tot een volledig restaurant met zitplekken, en van een dine-in functie tot takeout-only.
Dit artikel afdrukken