Burger King
Het moederbedrijf van onder meer Burger King, Restaurant Brands International (RBI), heeft het dit jaar zwaar te verduren door de coronacrisis (MissetHoreca, zie 1.5). Sommige regio's, zoals Canada, Europa en Brazilië waren (opnieuw) in lockdown of moesten rekening houden met een avondklok. Restaurants konden daardoor nog niet compleet open of alleen verkopen via een drive-through of bezorgservice. Voor RBI valt het verlies in omzet mee ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020. RBI verwacht de rest van 2021 nog last te hebben van de coronapandemie.

McDonald's
Waar fastfoodketens als RBI verlies draaien, doen andere ketens het uitstekend. McDonald's maakt op dit moment meer omzet wereldwijd dan vóór de coronacrisis. Om de voorsprong vast te houden en de relatief jonge doelgroep te motiveren na de coronasluitingen terug te blijven komen, introduceert McDonald's een loyaliteitsprogramma. Via MyMcDonald's Rewards krijgen klanten persoonlijke aanbiedingen, niet voor HappyMealspeeltjes, maar voor gratis producten.

Wereldwijd konden van de ruim 39.000 restaurants zo'n 25.000 filialen open blijven dankzij hun drive-thru-service. Vooral in de VS groeide de omzet van McDonald's: $5,1 miljard (ruim €4,2 miljard) méér in de eerste 3 maanden van 2021 dan in diezelfde periode in 2019 en 2020. Dat is een omzetgroei van 13,6%. De rest van de wereld moest het doen met een groei van 0,6%. Amerikanen zouden meer geld te besteden hebben door het steunpakket van de overheid. Een neveneffect van de grote groei is dat de keten in Amerika flink personeel te kort komt.

In Nederland nam het aantal gasten in 2020 juist af met 25%. De omzet daalde met 13,3% ten opzichte van 2019. Cijfers over 2021 deelt McDonald's in Nederland nog niet. Om het tij te keren besloot McDonald's over te stappen op nieuwe concepten. Dat belooft succesvol uit te pakken (RTL Nieuws, zie 1.6). De keten besloot eindelijk te gaan thuisbezorgen. Eerder had de keten twijfels over de temperatuur van het eten en de juiste klantenservice. Inmiddels bezorgt de helft van de 254 Nederlandse filialen eten aan huis.

'Carpaccio smaakt niet uit een aluminium bakje'
Overstappen op bezorgen was behalve voor McDonald's ook voor talloze restaurants de oplossing om overeind te blijven in de coronacrisis. Voor restaurant 't Polderhuis in het Belgische Moerbeke blijkt de bezorgservice een bijzonder bij-effect te hebben. Het restaurant is driekwart van zijn serviesgoed kwijt (Het Nieuwsblad, zie 1.2). De uitbaters van het restaurants, Filip Meul en Nathalie de Schrijver, serveerden hun meeneemgerechten op porseleinen borden om topkwaliteit te behouden. "Gewoon omdat carpaccio in een aluminium bakje niet smaakt", aldus het duo.

De twee probeerden de 500 verdwenen borden via sociale media terug te krijgen, maar met weinig succes. Een Nederlandse horeca-groothandel schonk de uitbaters inmiddels een lading nieuwe borden, zodat het restaurant gewoon open kan op 8 mei, de dag dat terrassen in België weer gasten mogen ontvangen.
Dit artikel afdrukken