Vooralsnog lijkt de gok van de Britse premier Boris Johnson goed uit te vallen. Onder druk van zijn conservatieve partijgenoten houdt Johnson het land al wekenlang 'open', ondanks stijgende besmettingsaantallen. Die dreigen er zelfs toe te leiden dat een kwart van de Britse arbeidskrachten komende weken weken uit gaat vallen door besmettingen of doordat ze in quarantaine moeten. Eén op de 10 medewerkers in de zorg meldde zich dit weekend ziek of in quarantaine. Noodplannen zijn nodig om dat op te vangen, waarschuwde Johnson (Die Zeit, 1.1).

Maar over het algemeen lijkt de druk op de Britse zorgsector mee te vallen, blijft het aantal intensive care-bedden stabiel, valt het aantal overlijdensgevallen mee, zijn al 34 miljoen Britten geboosterd en wil de politiek iedere verdere inperking vermijden. Verder dan een mondkapje op middelbare scholen lijkt het dan ook niet te gaan. De lichtere maatregelen bleken voldoende reden voor duizenden Schotten en Welshmen om de jaarwisseling in buurland Engeland te komen vieren (de Volkskrant, 3.3). Schotland en Wales kennen namelijk wel strenge coronamaatregelen, vergelijkbaar met die in Europa.

"Het land moet proberen met Covid-19 te leren leven", volgens gezondheidsminister Sajid Javid. En dat lijkt te lukken, omdat de omikronvariant daadwerkelijk milder uitpakt.

Het aantal besmettingen mag dan de pan uitrijzen, het feit dat we er minder ziek van worden is ook voor de doorgaanse uitgesproken Belgische viroloog Marc van Ranst reden om openlijk de hoop uit te spreken dat omikron zo snel mogelijk dominant wordt. "Een virus waarmee we kunnen leven leren," zegt ook hij (De Telegraaf, 3.1).

Ook de Nederlandse horeca ziet een lichtpuntje. Uit de nieuwste onderzoeken zou blijken dat de omikronvariant de longen minder aantast. "Of de nieuwste onderzoeken, reden zijn voor het kabinet om de lockdown op te heffen, moet nog blijken. Met name omdat het effect van de omikron-variant op ouderen nog niet bekend is. Over de uitkomst van dit onderzoek is de branche voorzichtig positief." (MissetHoreca, 3.2).
Dit artikel afdrukken