Toen de coronacrisis uitbrak en Nederland op slot ging, betekende dat een flinke klap voor de Nederlandse voedselbanken.“Twee derde van onze 13.000 vrijwilligers zijn senioren en die waren natuurlijk kwetsbaar in de pandemie. Binnen 24 uur waren bijna twintig voedselbanken en twee distributiecentra genoodzaakt te sluiten," zegt Leo Wijnbelt, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken (Het Parool, 2.1).

'Nog nooit zó rijk'
Maar de vrees dat misschien wel driekwart van alle voedselbanken zou moeten sluiten en dat 100.000 mensen zonder eten zouden komen te zitten, werd niet bewaarheid. Integendeel, de donaties stroomden binnen. Uit de jaarrekening over 2020 van de Voedselbanken blijkt dat de vereniging in 2020 €10,7 miljoen aan donaties ontving, waar gerekend was op 2 miljoen. Het grootste deel van de donaties kwam van 'vermogende Nederlanders en vermogende fondsen, maar ook specifieke acties, zoals een actie van Radio 538 en de 'kerststollenactie' van Albert Heijn leverden miljoenen op. De voedselbanken waren nog nooit zó rijk.

Omdat lang niet alle donaties zijn gebruikt om de voedselbanken veilig te laten functioneren, overlegt Wijnbelt met de grotere donateurs wat te doen met het geld. "Als de vaccinaties goed blijven verlopen en de pandemie straks ten einde is, kunnen we het geld teruggeven. Maar we kunnen het de komende anderhalf jaar ook gebruiken voor het verbeteren van onze logistieke structuur.” Want naar verwachting zal er, als het kabinet de steun aan het bedrijfsleven stopt, alsnog een economische crisis zijn. "We bereiden ons voor op een mogelijke groei van 50 procent van ons klantenbestand, naar 150.000 mensen per week, vooral in de grote steden." Alleen al in Amsterdam groeide vorig jaar het aantal mensen dat een beroep doet op de voedselbanken met 50%. Landelijk was de groei ruim 7%.

Hoewel Wijnbelt er niets over zegt ditmaal, de voedselbanken krijgen minder voedsel van de supermarkten omdat die geleerd hebben minder te verspillen. Daarom is het inkopen in plaats van krijgen geblazen. En dat kost geld.

Mondkapje af, kauwgum!
Twee jaar lang werd er in de Verenigde Staten bijna geen kauwgum meer verkocht. Aangezien de Amerikanen nauwelijks meer de deur uit gingen om te socializen of naar hun werk te gaan, en áls ze buiten waren zich aan de anderhalve meterregel en een mondkapjesplicht moesten houden, stortte de behoefte aan een mondverfrisser compleet in. "Driekwart van de kauwgumconsumptie vindt onderweg plaats," aldus Dirk Van De Put, de Belgische CEO van Mondelez (Bloomberg, 3.4). Dankzij de stijgende vaccinatiegraad en de versoepelingen kunnen Van De Put en zijn collega's van kauwgumproducenten als Mars en Tootsie Roll opgelucht ademhalen. Afgelopen mei kochten de Amerikanen alweer 15 miljoen pakjes kauwgum meer dan in januari.



Dit artikel afdrukken