Vandaag het nieuws van 29 september. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Pakkend, een producent van maatpakken, presenteert het 'coronacolbert' (zie Overig .5). Dat is een jasje met de elleboogstukken aan de binnenkant van de arm, zodat je er werkelijk in kunt niezen. De elleboogstukken zijn af te nemen met een ontsmettend doekje. Oprichter Chris van Luxemburg tegen het AD: "Als je het advies krijgt van het RIVM om in de elleboog te niezen, dan doe je dat natuurlijk. Maar wat doe je met het kledingstuk waarin je niest? Een trui of overhemd gooi je gewoon in de was. Een jasje moet je telkens naar de stomerij brengen en dat kost tegen de vijftien euro. Dat is leeglopen."

Het RIVM registreerde afgelopen week 19.326 positieve coronatests (zie 2.15). Dat is 5 keer meer dan in de laatste week van augustus, toen testten 3.588 personen positief. Ook het relatieve aantal positieve tests stijgt: van 2,5% eind augustus naar 7,4% afgelopen week. Volgens de laatste schattingen zijn er ongeveer 146.000 besmettelijke personen in Nederland. Het aantal besmettelijke personen neemt sinds half juli rap toe: van een paar duizend besmettelijke personen in juli naar meer dan 146.000 in september. Het reproductiegeval is met 1,27 (bandbreedte 1,22 - 1,33) minimaal veranderd ten opzichte van vorige week.

Wel of geen mondkapjesplicht? Dat is de vraag die veel ondernemers vandaag bezighoudt.

De supermarkten houden het mondkapje vrijblijvend (zie 7.3). Het CBL schrijft in een persbericht: Supermarkten richten hun energie op de naleving van de coronamaatregelen die gelden in de winkel, zodat iedereen veilig boodschappen kan doen. Als winkels mondkapjes gaan verplichten, leidt dat naar verwachting tot veel extra discussie en zelfs agressie aan de deur. De branche wil het personeel daarvoor behoeden. Supermarkten geven aan medewerkers in de betreffende gebieden het advies een mondkapje te dragen, maar ook medewerkers mogen zelf bepalen of zij dit doen.

Het CBL legt de verantwoordelijkheid bij de consument en benadrukt: Dus hou afstand, kom alleen, doe efficiënt boodschappen met een lijstje en wees aardig voor elkaar, ook als je het bijvoorbeeld niet eens bent met de keus van andere klanten om (g)een mondkapje te dragen.

In de warenhuisketen Hema zijn het juist de medewerkers die een mondkapje gaan dragen (zie 7.3). Ook Blokker en Intertoys zullen klanten die geen mondkapje dragen niet weigeren (zie 2.11). In De Bijenkorf is een mondkapje dan weer wel verplicht voor klanten in de winkels in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven.

De branchevereniging van winkeliers, InRetail, erkent dat een (dringend) mondkapjesadvies niet werkt maar ziet graag een mondkapjesplicht (zie 2.14). "Wij gaan geen mensen weigeren. Ook niet bij de deur. Door het advies van het kabinet om in winkels in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag mondkapjes te dragen, ontstaat willekeur. De ene winkelier zal er streng op handhaven, de ander juist weer niet. Klanten snappen er vervolgens niets meer van. Je krijgt zo ook discussies, of erger, in je zaak. Dat wil je niet hebben. Daarom vinden wij dat het mondkapjesadvies van tafel moet. Het alternatief? Nou, een mondkapjesplicht zou een stuk beter werken. Dan heb je duidelijkheid. In het buitenland werkt het ook."

De burgemeesters Aboutaleb (Rotterdam, zie 2.5) en Halsema (Amsterdam, zie 2.10) zijn voorstander van de mondkapjesplicht, evenals de Eindhovense burgemeester Jorritsma (zie 2.3)

Een mondkapje gemaakte van de juiste materialen beschermt je effectief tegen de verspreiding van corona (zie 2.13). Onderzoekers van het Franciscus Gasthuis in Rotterdam en de TU Delft onderzochten de doorlaatbaarheid van verschillende materialen en vormen mondmaskers. Filterstof die wordt gebruikt bij ventilatiesystemen werkt het beste, maar twee lagen katoen met keukenpapier ertussen filtert ook goed. En qua vorm? Een ‘eendenbek’ werkt het best, ofwel met ruimte aan de voorkant. Een woordvoerder van het Erasmus MC reageert: “Goede, zelfgemaakte mondkapjes zijn voor de bevolking dus een goed alternatief, mocht de nood aan de man komen als er schaarste ontstaat. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg maskers, die echt voor de zorg zijn bedoeld, ook voor de zorg beschikbaar blijven.”

1. Scheuren in de voedselketen

Toelichting ›

2. Angst en gezonder leven / eten

Toelichting ›

3. Onzekerheid

Toelichting ›

4. Individu versus samenleving: wie gaat voor?

Toelichting ›

5. Relatie oost-west en geopolitieke verhoudingen

Toelichting ›

6. Europa: één of verder verdeeld

Toelichting ›

7. Hoe unlock je de lockdown, of hoe draai je de exit weer terug?

Toelichting ›

8. Democratie, rechten en redelijkheid

Toelichting ›

9. Recessie of depressie

Toelichting ›

Overig

Dit artikel afdrukken