Vandaag het nieuws van 29 oktober. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Lockdowns raken vooral de grote bierbrouwerijen. Toch verbaast AB InBev door in het derde kwartaal opnieuw meer bier te verkopen (zie 2.3 en 2.4). In juli-september steeg de omzet met 4%, waar analisten rekenden op een daling van ruim 4%, schrijft De Tijd. In totaal verkocht AB InBev bijna 2% meer bier, vooral in Brazilië, Mexico en de VS. Ook wist de brouwer de thuisconsumptie aan te zwengelen met nieuwe webwinkels. Concurrent Heineken profiteerde alleen tijdelijk van volle terrassen en toenemende verkoop van alcoholvrij bier, maar ontkomt niet aan inkrimping. Bijna 20% van de banen staat op het spel, volgens de NRC (2.1). Heineken - na AB InBev het grootste bierconcern ter wereld - verkocht in het derde kwartaal ruim 2% minder.



Horecamakelaars beginnen het druk te krijgen (zie 1.4). Makelaardij Knook & Verbaas stelt in Trouw dat horecaondernemers hun bar of restaurant massaal in de verkoop doen. Verbaas zegt tweehonderd ondernemingen in de verkoop te hebben. “In 2019 hebben we er in totaal 89 verkocht.” Het is volgens hem op dit moment nog goed mogelijk om kopers te vinden voor horecazaken, omdat branchegenoten met genoeg geld in kas mogelijkheden zien om goedkoop uit te breiden.

Na de positieve berichten deze week over Vitamine D als onderdrukkende factor voor corona - onder meer op Foodlog en HP/de Tijd - zien drogisterijketens Kruidvat en Etos een stijging in de verkoop (zie 3.5). Bij beide ketens zijn de vitamine D-verkopen nu, net als in het voorjaar, aanzienlijk hoger dan vorig jaar rond deze tijd.
Dit artikel afdrukken