De coronapandemie leidt, in ieder geval in Japan, tot een revival van de aloude vending machine (The Guardian, 2.2). Nou was Japan altijd het land met de meeste verkoopautomatent per hoofd van de bevolking - in het jaar 2000 telde het land 5,6 miljoen automaten, 1 automaat op de 23 Japanners - maar de afgelopen jaren raakten ze enigszins uit de gratie.

De coronacrisis betekende een kentering in die dalende trend, omdat verkoopautomaten een simpele manier zijn om contactloos allerlei producten aan de man te brengen die anders maar verloren zouden gaan. Consumenten zijn er dol op. De 4 miljard jidō hanbaiki bieden een onvoorstelbare keus. Je kunt een versgebakken hamburger uit de automaat trekken, of een driegangenmenu met tempura soba noedels, curry met rijst, een ijsje toe een een kop matcha thee erbij.

Ongeveer de helft van alle Japanse automaten biedt eten en drinken, in de rest kun je zo ongeveer alles vinden van onderbroeken tot manga(strip)-merchandise, paraplus tot uiteraard mondkapjes en zelftests.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken