Als gevolg van de coronapandemie verschuift de manier waarop consumenten winkelen drastisch, e-commerce is normaal geworden. Om in te spelen op deze versnelling wijzigt Danone zijn koers, zegt Kristina Cole van Danone in een interview met FoodNavigator (2.3). Ze gaat in op de ontwikkelingen in Amerika.
Online moeten merken vechten om op het boodschappenlijstje van de consument te komen. Dat kan bijvoorbeeld met gepersonaliseerde kortingsbonnen en digitale aanbiedingen, maar daarmee ben je er nog niet als bedrijf. Wie (voor het eerst) online winkelt, zoekt meestal niet naar een merk maar naar een product, categorie of formaat. Zichtbaar worden als merk is dus het devies voor wie gekozen wil worden. Doet de klant dat eenmaal, dan is de kans groot dat hij of zij die de volgende keer opnieuw maakt.
Om online beter zichtbaar te worden, schuift Danone met zijn marketingbudget. Geld dat oorspronkelijk bestemd was voor traditionele marketing gaat (deels) naar bovenstaande online vindbaarheid en online marketing. Een van de pijlers waar Danone op inzet, is storytelling. Door verhalen te vertellen en consumenten te informeren over zijn producten, wil Danone klanten trekken. Het bedrijf praat niet alleen over de voordelen van producten, maar visualiseert ook welke sfeer het met zich meebrengt en brengt zijn missie onder de aandacht.
Als onderdeel van het plan verkoopt Danone sinds kort de So Delicious zuivelvrije desserts rechtstreeks aan consumenten. Via zijn bestelplatform komt het bedrijf in contact met de klant en kan het makkelijk feedback verzamelen door beoordelingen van diezelfde klant. Zo'n platform maakt geen winst, maar betrekt klanten - handig voor onderzoek en innovatie - en zorgt voor loyaliteit.
Avondklok wel of geen effect?
Volgens Ernst Kuipers, voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, had de avondklok nauwelijks effect (De Telegraaf, 3.4). "Bij de invoering van de avondklok was de berekening dat het 10 procent zou verminderen. Als je kijkt naar het verloop van de ziekenhuisopnames in de tijd, zagen we zowel bij de invoering als bij het opschuiven geen enkel effect”, aldus Kuipers bij de RTL-talkshow Beau.
Experts reageren verbaasd op de uitspraken van Kuipers. Het RIVM erkent dat de schatting van 10% is uitgesproken, maar is nog bezig met berekeningen van het exacte effect van de maatregel. "Wij weten niet waar Kuipers zich op baseert, wij zijn nog aan het kijken wat het heeft opgeleverd", aldus een woordvoerder van het RIVM (NU.nl, 3.3). Ook uit andere hoek klinkt onbegrip. Wetenschappers stellen dat Kuiper dat helemaal niet kan hardmaken en communicatiedeskundigen zetten vraagtekens bij de effectiviteit van de boodschap (Het Financieele Dagblad, 3.2). OMT-lid en viroloog Marion Koopmans nuanceert de uitspraken van Kuipers als volgt:
Nuance: dit werd ingevoerd in de periode dat onder de radar de Britse variant sterk aan het toenemen was. Dit was de gemodelleerde verwachting zonder de maatregelen waar avondklok bij zat (de rode lijn). We zitten op de groene @BeauRTL https://t.co/MtrLM3J0Js pic.twitter.com/Ki5Inv5cJr
— Marion Koopmans (@MarionKoopmans) April 29, 2021
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Coronamelder verstuurt tijdelijk geen meldingen vanwege mogelijk datalek
Het Financieel Dagblad -
Onbegrip over stelling Ernst Kuipers dat avondklok niet werkt
Het Financieel Dagblad -
Experts en RIVM stomverbaasd over Kuipers die geen effect van avondklok zag
NU.nl -
Kuipers: avondklok heeft geen enkel effect gehad
De Telegraaf
4. Overig
-
Europees Parlement geeft groen licht voor ‘coronapaspoort’
Metro -
Terrassen en winkels weer open, steden tevreden over eerste dag versoepelingen
NOS -
Where are all the pandemic babies? Analysis shows U.S. births have fallen dramatically
NBCNews -
Zelf kippen houden? Dit wil je weten
RTL Nieuws -
Het winkelen verleerd? Volgens deze hoogleraar gaan alle remmen van ons consumentenbrein nu los
Trouw -
Moeten we straks écht weer zoenen en naar kantoor?
NRC -
Terrassen en winkels weer open – het bier vloeit rijkelijk
Het Parool
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Frank Eric van der Meer #7 ''Jordi, maak je geen illusies: als 'big-tech' het wil, zijn je gegevens allang beschikbaar, linksom of rechtsom. Soms lees je er wat over, dat je data beschermd moeten worden, waarschijnlijk hebben ze ze al. Profielen. Laatst was er een kleine rimpeling tussen Huawei en Telecom, maar wat weten wij er eigenlijk van? Een paspoortje wel of niet verandert daar niet veel aan.
We hadden gewoon niet electronisch moeten gaan.''
Dat big tech geen respect voor onze privacy weet ik, maar de overheden doen er weinig tegen, omdat overheden de eersten zijn die de gegevens in willen zien en zelfs een einde willen maken aan encryptie. Het coronapaspoort zal waarschijnlijk door bigtech bedrijven worden ontwikkeld en op hun servers worden opgeslagen.
Carolien Makkink #10 Dick (#8): "... applicaties die de privacy weer borgen in de wereld van de data ..." HAHAHA
Daar heb ik dus 0,0 vertrouwen in, vind het bijna een contradictio in terminis.'' De enigste applicatie die naar mijn weten je privacy kan waarborgen op het internet is een VPN (Virtueel Privaat Netwerk), maar dat is tegen betaling.
Daar spreekt een fors wantrouwen uit Carolien. We gaan een ingewikkelde wereld tegemoet als dat niet hersteld wordt. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je het maar moet hebben.
Dick (#8): "... applicaties die de privacy weer borgen in de wereld van de data ..." HAHAHA
Daar heb ik dus 0,0 vertrouwen in, vind het bijna een contradictio in terminis.
Het is geen pasje maar een digitale ID kaart die de drager helemaal volgt. Geheel volgens de EU normen ondemocratisch ingevoerd vanuit rechtstreeks de ongekozen Europese Commissie. China slaat zich op de knieën met de gedachte aan wat hun CCP virus heeft weten te bereiken. Economische groei: 18,3% in maart. Drie COVID-19 doden per miljoen inwoners. Geen enkel land kan hieraan tippen.
Inmiddels stijgt her-en-der het aantal corona gevallen tussen de opgeluchte gevaccineerden die dachten immuun te zijn. De vaccinatie oproep niet goed gelezen: ‘je kan het virus overdragen, je loopt het evengoed op, alleen zijn de gevolgen minder ernstig’, of woorden van die strekking want ik kan het niet meer nakijken omdat ik er de kachel mee heb aangestoken. Maar toch een heerlijke gedachte dat je zo’n fijn braafbewijs met QR deugcode en sociale kredietpunten hebt.
De beste kans heb je alleen met een BMI onder de 33, zonder onderliggende aandoeningen en al jaren volgetjokt met vitaminen D, C, A, en zink en selenium.
De nieuwe standenmaatschappij krijgt steeds meer vorm met dank aan de kritiekloze vrijwilligers. Complotdenken blijft nodig, alleen helpt het niet.
#5, Astrid, stel je voor dat er applicaties worden ontwikkeld (dat is nl. al het geval) die die privacy weer borgen in de wereld van de data. Zou je het dan fijn vinden niet besmet te raken van een ernstige ziekteverwekker met dergelijke technologie? Voorts eens met Frank-Eric de tech is er en wordt dus gebruikt. De uitdaging is niet om m tegen te houden, maar zo te gebruiken als we willen.