De pandemie verleidde Britten tot avontuurlijker drinken, schrijft de BBC (2.2). Zo zag de Welshe bijenhouder Sam Cooper de bestellingen voor zijn mede, een alcoholische drank met 13% alcohol gemaakt van vergiste honing en water, meerdere keren over de kop gaan. Zijn dranken vonden een nieuw publiek, namelijk bij jongeren en zelfs hipsters, die dankzij populaire tv-series als Games of Thrones en Vikings mede ontdekten. En wat te denken van de Britse rummakers Russ en Gemma Wakeham. Gestart in april 2019 verkochten ze vóór Covid-19 misschien 1 of 2 flessen per maand, met de lockdown ging het ineens om een 'double-digit groei per dag'. Hun topper: een ananasrum met een alcoholpercentage van 60%.

'Whiskey met pindakaassmaak'
De Amerikaanse Park Avenue Liquor Store, die in 1934 de deuren opende, heeft wel een verklaring voor die trend. "Toen alle bars dicht moesten, gingen mensen thuis bartendertje of mixologist spelen", zegt eigenaar Jonathan Goldstein. "Ze bestelden allerlei ongewone dingen, zoals whiskey met pindakaas- of bananensmaak. Of lokale gestookte schnapps, van bijvoorbeeld rabarber of witte perzik." Opvallend is dat de trend, nu de lockdownmaatregelen versoepeld zijn, zich onverminderd voortzet. Dat zou wel eens samen kunnen hangen, aldus Goldfield, met de craft beer-trend van de laatste jaren. "Mensen zijn gewend om kleine merken en nieuwe dingen uit te proberen."

Een derde uiting van avontuurlijk drinken tijdens de pandemie is te vinden bij de Britse The Wine Society. De club werd in 1874 opgericht om 'onbekende wijnen' in Groot-Brittannië te introduceren. Tijdens de pandemie bleken de leden in toenemende mate het avontuur aan te gaan. Ze bestelden vooral Griekse (uit nostalgie naar de gemiste zomervakantie wellicht?) en Oostenrijkse wijnen. De omzet vanuit Oostenrijkse wijnen steeg van £900.000 in 2019, tot £1,4 miljoen in 2020 en zelfs £2,1 miljoen dit jaar (€2,5). Nou staan de Oostenrijkse wijnen toch al wel goed bekend, dus wat verklaarde het plotselinge enthousiasme? Mensen hadden meer tijd om zich in wijn te verdiepen. "De consument was nog nooit zó bereid om te luisteren," zegt wijnexpert John Dowes op de BBC.
Dit artikel afdrukken