Met ingang van 3 januari gelden in Frankrijk weer nieuwe, strengere coronamaatregelen (Het Financieele Dagblad, 4.3). Eén daarvan zorgt voor een storm van kritiek op de sociale media en grote vraagtekens bij talloze bedrijven. Eten en drinken in het openbaar vervoer wordt verboden (Huffington Post, 1.1). Dat is niet zo erg voor een bus- of treinritje over korte afstanden, maar de maatregel geldt ook voor lange afstandsreizen per bus, hoge snelheidstrein en vliegtuigen.

Dat betekent dus ook voor de vluchten tussen de Franse overzeese gebieden, zoals Martinique of Réunion, en het vasteland.

Een vlucht van meer dan 12 uur zonder eten of drinken? De minister van de Overzeese gebieden, Sébastien Lecornu, moet het antwoord vooralsnog schuldig blijven. Zijn collega van Transport, Jean-Baptiste Djebbari, heeft in ieder geval al wel een knoop doorgehakt: in de treinen gaan de barrijtuigen dicht en moeten reizigers verplicht, met mondmasker op en zonder te eten of te drinken, op hun stoel blijven zitten. Ook bij een traject Parijs-Nice, waar je langer dan 8 uur over doet.

Busbedrijven zoals Flixbus en Blablacar, die lange afstandsreizen aanbieden, hebben minder moeite met de maatregel. Eten en drinken is aan boord niet te koop en om de 2 uur is er een pauze. "We zullen onze reizigers aanmoedigen dan iets te eten of te drinken", klinkt het (BFM Business, 1.3). De luchtvaartmaatschappijen die de Franse overzeese gebieden bedienen, onthouden zich van commentaar tot het decreet met maatregelen gepubliceerd is. "Elke gezondheidsmaatregel die in de teksten zal worden opgenomen, zal ook worden gehandhaafd," zei minister Djebbari droogjes.
Dit artikel afdrukken