Nederlanders blijven de komende jaren hun geld aan eten en drinken anders uitgeven dan dat ze deden voor de coronapandemie. Dat verwacht het Economisch Bureau van ING (RTL Nieuws 2.3 en Misset Horeca 1.1).

Door de coronapandemie veroverden supermarkten en speciaalzaken een flink stuk marktaandeel op de horeca. De geleidelijke heropening draait dat nu deels terug, maar dat betekent niet dat we direct weer net zoveel geld uitgeven aan de horeca als voor de coronacrisis. Voor 2021 verwacht ING een omzetgroei tussen de 10 en 15% voor de horeca, daarmee wordt het enorme omzetverlies uit 2020 als gevolg van maandenlange sluiting bij lange na niet goedgemaakt. ING denkt dat de afzetmarkt deels structureel is veranderd. Supermarkten en online leveranciers willen natuurlijk graag hun nieuwe omzet behouden. Ook zijn consumenten gewend geraakt aan de andere manier van geld besteden en, denkt de bank, zullen mensen structureel meer thuiswerken.

De bestedingen in de horeca daalden in Nederland vorig jaar met €7 miljard. Supermarkten en speciaalzaken zagen de bestedingen met ruim €3 miljard toenemen. De verkoop van online boodschappen steeg in Nederland in 2020 met 50% naar €2,7 miljard. Daarnaast gaven Nederlanders voor €2,7 miljard aan maaltijdbezorging uit, een stijging van 35% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal webwinkels dat voeding verkoopt nam flink toe, onder meer omdat meer leveranciers hun producten nu direct aan consumenten verkopen.

Het aantal horeca-faillissementen bleef tot dusverre uitzonderlijk laag, ondanks de sterk toegenomen schuld aan banken en de overheid. De schuld steeg in 2020 met 50%. De faillissementen zijn in de toekomst te verwachten als duidelijk wordt welke bedrijven echt niet meer door uitgestelde betalingen te redden zijn.
Dit artikel afdrukken