De levensmiddelenindustrie heeft als gevolg van de coronacrisis te maken met stijgende prijzen voor de productie en het vervoer van producten. Unilever liet er vorige week geen twijfel over bestaan de prijzen te zullen moeten verhogen door de kosteninflatie. In de Verenigde Staten zijn de prijzen van alle consumentengoederen samen met 5,4% in juni 2021 gestegen ten opzichte van vorig jaar juni. Dit is de grootste prijsstijging sinds de financiële crisis in 2008.

Voor levensmiddelen in het algemeen was de 2,4%. De prijzen voor vleesproducten (rundvlees 4,5%) en eieren (2,5%) stegen in juni 2021 meer dan die voor groente/fruit (0,7%) en brood/bakkerijproducten (0,3%). Het stelt Amerikaanse consumenten niet gerust; in sommige peilingen zeggen negen van de tien Amerikanen dat ze "enige zorg hebben over de stijgende kosten van levensonderhoud", schrijft het AD (1.1). Consumenten blijken in hun koopgedrag rekening te houden met verder stijgende prijzen voor hun dagelijkse boodschappen.

Koopgedrag
Dat blijkt uit een onderzoek door Numerator onder 600 Amerikaanse consumenten over hun koopgedrag in juni/juli 2021. Van de respondenten zei 83% zich bewust te zijn dat hun dagelijkse boodschappen in prijs stijgen. Twee derde van de consumenten vreest verdere prijsstijgingen in het komende halfjaar. Van deze 66% verwacht 50% een kleinere en 16% een grotere prijsstijging.

Van de consumenten die meededen aan het Numeratoronderzoek heeft 55% z’n koopgedrag al aangepast. In de toekomst zegt 92% z’n koopgedrag aan te zullen passen bij kleinere prijsstijgingen en 95% bij grotere prijsstijgingen.

De belangrijkste drie manieren waarop consumenten hun koopgedrag aanpassen, zijn overgaan op goedkopere merken, op aanbiedingen afgaan en hun dagelijkse uitgaven beperken, aldus FoodNavigator (1.2). Besparen op restaurant- en cafébezoek is voor 74% van de Amerikaanse consumenten een belangrijke manier om hun uitgaven te minderen. Consumenten met hogere inkomens gaan minder vaak over op goedkopere merken dan minder gefortuneerde consumenten.

70% Europese volwassenen gevaccineerd
"De EU heeft woord gehouden", zegt voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen dinsdag. Van de ongeveer 366 miljoen volwassen inwoners van de Europese Unie is 70% nu ingeënt en is 57% volledig gevaccineerd (Europa-nu, 4.1). Met andere woorden: ongeveer 256 miljoen meerderjarigen in de 27 lidstaten hebben een prik van Pfizer/BioNTech, Moderna of AstraZeneca gekregen. Circa 209 miljoen mensen in de EU hebben 1 Janssen-prik of 2 van de andere farmaceuten gekregen.

Van EU-commissaris Stella Kyriakides (Volksgezondheid) mag de EU "collectief trots" zijn op de resultaten. Dat neemt niet weg dat de vaccinatiegraad in sommige landen achterblijft en de dreiging van meer besmettelijke varianten 'echt' is. Vandaar dat Von der Leyen nogmaals "iedereen die de kans heeft zich te laten inenten" oproept dat te doen. "Voor zijn eigen gezondheid en voor anderen."

Dit artikel afdrukken