Het nieuws van 26 februari 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

"Niet onverwacht" kreeg actiegroep Viruswaarheid vandaag in hoger beroep ongelijk (NOS, 4.14). De avondklok is in de coronapandemie een proportioneel middel en de (tijdelijke en beperkte) inbreuk op diverse grondrechten is gerechtvaardigd. Minister Grapperhaus reageerde opgelucht. De 39.000 boetes die sinds de invoering van de avondklok zijn uitgedeeld zijn terecht opgelegd. "Ik had het heel erg gevonden als ik tegen de politie en boa's had moeten zeggen dat ze de boetes voor niets hebben uitgedeeld." Viruswaarheid gaat in cassatie en overweegt een nieuw kort geding.

Naar de rechter
De gang naar de rechter is door meer gedupeerde groeperingen ontdekt. Na de horeca (die een bodemprocedure startte), de marktkooplui en de kermisexploitanten (Metro, 4.7) stapt nu ook de retailsector naar de rechter (AD, 4.6). Brancheorganisatie INretail eist via een kort geding dat alle winkels zo snel mogelijk weer open gaan. Volgens Jan Meerman, algemeen directeur van INretail verliest de sector elke week €700 miljoen aan omzet en gaan de komende maand 50.000 banen verloren (van de 300.000). Vanmorgen maakte het CBS bekend dat de omzet van non-foodwinkels in januari kromp met 37,7%.

Vertrouwen op dieptepunt
Het zijn de tekenen aan de wand van een steeds verder dalend vertrouwen in het overheidsbeleid. Dat vertrouwen heeft inmiddels een dieptepunt bereikt (de Volkskrant, 4.3). Ook al doet Nederland het beter dan menig ander land (Deutsche Welle, 4,5), nog maar 4 op de 10 Nederlanders geeft aan de aanpak van het kabinet te zien zitten. De rek is eruit, zoals ook blijkt uit de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' van mensen die en masse de parken opzoeken, of de horeca die 2 maart de terrassen open dreigt te gooien (NRC, 1.3). Voor dat laatste steekt het kabinet alsnog een stokje (Het Parool, 1.1). Van versoepelingen kán geen sprake zijn, was de uitkomst van de ministerraad van vandaag.

Nieuw verhaal nodig
Het 'zwalkende' overheidsbeleid wijst erop dat Nederland dringend behoefte heeft aan een nieuwe communicatiestrategie. "De communicatie blijft hangen. De overheid moet toe naar een nieuw verhaal, over hoe we de samenleving op langere termijn inregelen," zegt hoogleraar gezondheidscommunicatie Julia van Weert in de Volkskrant (4.3). "We moeten voorkomen dat de draagvlakcijfers verder naar beneden gaan." Want niet alleen de maatregelmoeheid dreigt roet in het eten te gooien, ook de testbereidheid van de Nederlanders daalde fors. Nog maar 57% van de mensen met klachten laat zich testen, tegen 69% in het vorige RIVM-gedragsonderzoek.

'Gefelicivaccineerd!'
Toch een lichtpuntje dan. Ter gelegenheid van de miljoenste coronavaccinatie brouwde bierbrouwerij Wispe uit Weesp een speciaal vaccinatiebiertje (RTL Nieuws, 3.1). Om te drinken na het krijgen van de coronavaccinatie, want "elke stap richting het einde van de crisis moeten we vieren."

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken