Als het aan de Britse wegvervoerbranche ligt, is vrachtwagenchauffeur een essentieel beroep. Die oproep doet de sector aan de Britse regering, zodat vervoersbedrijven een beroep kunnen doen op vrachtwagenchauffeurs in Europa. De nood is zó hoog, dat supermarkten met lege schappen zitten en versleveranciers hun producten niet vervoerd krijgen zodat ze vergaan.

Tekort van 100.000 vrachtwagenchauffeurs
"Wij zijn er van overtuigd dat ingrijpen door de minister-president en het kabinet de enige manier is om te voorkomen dat cruciale bevoorradingsketens het op een ongekend en onvoorstelbaar niveau laten afweten," schrijven onder meer de Food and Drink Federation, British Frozen Food Federation, Federation of Wholesale Distributors, Cold Chain Federation, Meat Producers Association en de British Beer and Pub Association in een brief aan premier Boris Johnson (The Guardian, 1.1).

Als gevolg van de coronacrisis en de brexit is in Groot-Brittannië een schreeuwend tekort aan vrachtwagenchauffeurs ontstaan. Er zijn zeker 100.000 vacatures nadat als gevolg van de brexit 15.000 chauffeurs de EU verlieten om terug naar de EU te gaan en door de corona-lockdowns zo'n 30.000 rijexamens op de lange baan geschoven werden.

Pasta en vissticks
De regering zou door het versoepelen van de immigratieregels - en dat kan als vrachtwagenchauffeur officieel als 'geschoolde arbeid' mag gelden - het verruimen van rijtijden en het versnellen van de rijexamens moeten kunnen voorkomen dat de voedselketen in elkaar stort. Om in ieder geval schoolkinderen niet de dupe te laten worden van de onvermijdelijke vertragingen en tekorten, hebben schoolkoks in het hele land een noodvoorraad voor 2 dagen ontvangen. Droge pasta en vissticks. "Dat gun je niemand in de laatste weken van het schooljaar," schrijven de voedings- en transportorganisaties.
Dit artikel afdrukken