Vandaag het nieuws van 25 november. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Een op de vier volwassen Nederlanders die voor de coronacrisis nog regelmatig sportte, doet dat (substantieel) minder dan voorheen. Dat blijkt uit de tweede Monitor Sport en Corona, die het Mulier Instituut dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde (Trouw, zie 3.2).

Zorgwekkend, zegt hoofdonderzoeker Hugo van der Poel. “Het gaat om naar schatting ruim twee miljoen mensen. We zijn bang dat we een flink deel van deze mensen kwijt zijn. Het zijn al niet de meest gemotiveerde mensen die minder doen, en die krijg je er het moeilijkste weer bij. [..] Het is echt sneu dat mensen afhaken, terwijl juist sport een manier lijkt om het virus te weerstaan.” Met de winter voor de deur is het instituut bang dat de sportdeelname weer daalt tot het niveau van maart, het dieptepunt, en dat hierdoor een structurele deuk wordt geslagen in het sport- en beweeggedrag van Nederlanders.

Albert Heijn verwacht de nodige drukte tijdens de feestdagen. Uit eigen consumentenonderzoek komt naar voren dat mensen dit jaar meer tijd in de keuken willen doorbrengen. Met de nu nog geldende coronamaatregelen is het de vraag of de horeca tegen die tijd open is, zijn er minder mensen op vakantie en mogen er minder mensen tegelijk de winkel in. Om de drukte in de winkels aan te kunnen verruimd de supermarktketen daarom de openingstijden. Alle winkels zullen tot op z'n vroegst tot 22.00 uur open zijn. Winkels die nu al tot 22.00 uur open zijn, zullen zelfs tot middernacht open blijven. Ook online kunnen klanten ruimer boodschappen doen. Zo wordt er ook op zondag en op Tweede Kerstdag bezorgd. CEO Marit van Egmond laat ook weten klanten te gaan stimuleren om houdbare producten als wijn en ragout tijdig in te kopen (zie 4.3 en 4.4).

De coronacrisis met de daarbij horende horecasluitingen heeft gevolgen voor de pluimveevleesproductie in de Europese Unie. Naar schatting wordt ongeveer 25% van het pluimveevlees in Europa voor maaltijden buiten de deur verkocht. Met name de eendenvleesproductie in Frankrijk, Hongarije en Duitsland krijgt een knauw. Gemiddeld daalt de productie dit jaar met 7,6%, de verwachting voor volgend jaar is een daling van 3,8%. Voor kip is de verwachting dat Polen en Frankrijk (de nummer 1 en 3 producenten binnen de EU) dit en volgend jaar minder produceren. Duitsland, de op een na grootste pluimveevleesproducent, verwacht weinig verschil. Nederland leverde geen cijfers aan. (Boerderij, zie 1.4)

Door het vele thuiswerken groeit de kaasomzet van supermarkt flink. Van de 7 à 8% omzetgroei van in supermarkten verkochte kaas komt naar verwachting zo’n 6% door het covid-19-effect, aldus onderzoeksbureau Nielsen (Distrifood zie 2.4). Sinds de lockdown in maart schaven en snijden consumenten kaas weer vaker zelf. In plaats van gemaksproducten gingen kazen aan een stuk weer vaker over de toonbank. Door de populariteit van zelf koken is er bovendien een toenemende vraag naar geraspte kaas en buitenlandse kaasingrediënten. In die categorie willen we juist weer niet zo graag zelf raspen en snijden. Dat geldt ook voor de borrelkaas, die we het liefst in blokjes in huis halen.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken