"Ik proef zeer veel irritatie. Wetenschappers merken dat politici alleen maar proberen te redden wat er te redden valt en geen heftige beslissingen willen nemen," zegt wetenschapsredacteur en corona-journalist Maarten Keulemans in de Volkskrant (4.1). "Ze zijn bezig met de overgang van 3G naar 2G, of de horeca om 6 uur of 8 uur dicht moet. Alsof er helemaal geen besef is dat we nog steeds midden in een pandemie zitten." En dat het de verantwoordelijkheid van politici is om keuzes te maken. Maar we willen geen code zwart, geen lockdown én geen vacinatiedrang. "Dat lijkt niet allemaal tegelijkertijd te kunnen."

Het brengt Keulemans tot een tweet met de veelzeggende titel: Winter is coming. Want niet alleen in Nederland schieten de cijfers omhoog. Ook andere landen worden overvallen en zien de cijfers stijgen.



Op verzoek van de Volkskrant (3.1) gaf de GGD Kennemerland de gegevens vrij van het zogeheten 'vliegtuigcontactonderzoek'. Dat is een variant van het reguliere bron- en contactonderzoek en betreft de data van passagiers die de afgelopen 16 maanden zijn aangekomen op internationale luchthavens in Nederland. Sinds juni vorig jaar zaten ten minste 11.488 met covid-19 besmette mensen op 9.434 vluchten naar Nederland.

Van ieder van die 11.488 besmette passagiers heeft de GGD geprobeerd de 'nauwe contacten' op te sporen. Dat waren de mensen in de twee rijen rondom de reiziger (voor, achter en opzij) en de bemanningsleden in de cabine. In totaal waren dat zo'n 80.000 medepassagiers. Driekwart van de nauwe contacten is niet benaderd of niet telefonisch bereikt.

Gemiddeld waren er afgelopen jaar per maand 827 vliegtuigpassagiers positief. Gedurende de meetperiode kwamen de meeste besmette reizigers uit Kreta, Palma de Mallorca en Istanbul (elk 800) en Faro (714).

De GGD benadrukt dat het onmogelijk is om op basis van de data vast te stellen in welke mate vliegvelden 'invoerhavens' van passagiers met covid-19 zijn. Na aankomst in Nederland was het immers niet verplicht om te testen. Ook zeggen de cijfers niets over het besmettingsrisico aan boord van een vliegtuig. "De besmettingen die de GGD opspoort, kunnen ook voor of na de vlucht opgelopen zijn," schrijft de Volkskrant. Ook het RIVM en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) bevestigen dat het vliegtuig een relatief veilige (corona)-omgeving is. Maar de allerbeste manier om je te beschermen tegen besmetting is: thuisblijven. Je hebt gewoon veel meer kans om besmet te raken wanner je op reis gaat. "Daarnaast is het grote risico dat door internationaal reizen nieuwe virusvarianten zich snel verspreiden."

Onderwijl is er nieuws over een zeer besmettelijke nieuwe Afrikaanse Covid-verwekker. Morgen vergadert de WHO daarover.
Dit artikel afdrukken