Nieuws over de coronapandemie vind je overal. Op Foodlog helpen we je het te duiden, door het te rangschikken in 4 thema's. In onze dagelijkse newsroom, het Corona-effect, brengen we je een selectie van de berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers.
Vandaag het nieuws van 25 november. Hier vind je onze voorgaande selecties.
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Een op de vier volwassen Nederlanders die voor de coronacrisis nog regelmatig sportte, doet dat (substantieel) minder dan voorheen. Dat blijkt uit de tweede Monitor Sport en Corona, die het Mulier Instituut dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde (Trouw, zie 3.2).
Zorgwekkend, zegt hoofdonderzoeker Hugo van der Poel. “Het gaat om naar schatting ruim twee miljoen mensen. We zijn bang dat we een flink deel van deze mensen kwijt zijn. Het zijn al niet de meest gemotiveerde mensen die minder doen, en die krijg je er het moeilijkste weer bij. [..] Het is echt sneu dat mensen afhaken, terwijl juist sport een manier lijkt om het virus te weerstaan.” Met de winter voor de deur is het instituut bang dat de sportdeelname weer daalt tot het niveau van maart, het dieptepunt, en dat hierdoor een structurele deuk wordt geslagen in het sport- en beweeggedrag van Nederlanders.
Albert Heijn verwacht de nodige drukte tijdens de feestdagen. Uit eigen consumentenonderzoek komt naar voren dat mensen dit jaar meer tijd in de keuken willen doorbrengen. Met de nu nog geldende coronamaatregelen is het de vraag of de horeca tegen die tijd open is, zijn er minder mensen op vakantie en mogen er minder mensen tegelijk de winkel in. Om de drukte in de winkels aan te kunnen verruimd de supermarktketen daarom de openingstijden. Alle winkels zullen tot op z'n vroegst tot 22.00 uur open zijn. Winkels die nu al tot 22.00 uur open zijn, zullen zelfs tot middernacht open blijven. Ook online kunnen klanten ruimer boodschappen doen. Zo wordt er ook op zondag en op Tweede Kerstdag bezorgd. CEO Marit van Egmond laat ook weten klanten te gaan stimuleren om houdbare producten als wijn en ragout tijdig in te kopen (zie 4.3 en 4.4).
De coronacrisis met de daarbij horende horecasluitingen heeft gevolgen voor de pluimveevleesproductie in de Europese Unie. Naar schatting wordt ongeveer 25% van het pluimveevlees in Europa voor maaltijden buiten de deur verkocht. Met name de eendenvleesproductie in Frankrijk, Hongarije en Duitsland krijgt een knauw. Gemiddeld daalt de productie dit jaar met 7,6%, de verwachting voor volgend jaar is een daling van 3,8%. Voor kip is de verwachting dat Polen en Frankrijk (de nummer 1 en 3 producenten binnen de EU) dit en volgend jaar minder produceren. Duitsland, de op een na grootste pluimveevleesproducent, verwacht weinig verschil. Nederland leverde geen cijfers aan. (Boerderij, zie 1.4)
Door het vele thuiswerken groeit de kaasomzet van supermarkt flink. Van de 7 à 8% omzetgroei van in supermarkten verkochte kaas komt naar verwachting zo’n 6% door het covid-19-effect, aldus onderzoeksbureau Nielsen (Distrifood zie 2.4). Sinds de lockdown in maart schaven en snijden consumenten kaas weer vaker zelf. In plaats van gemaksproducten gingen kazen aan een stuk weer vaker over de toonbank. Door de populariteit van zelf koken is er bovendien een toenemende vraag naar geraspte kaas en buitenlandse kaasingrediënten. In die categorie willen we juist weer niet zo graag zelf raspen en snijden. Dat geldt ook voor de borrelkaas, die we het liefst in blokjes in huis halen.
Dit artikel afdrukken
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Een op de vier volwassen Nederlanders die voor de coronacrisis nog regelmatig sportte, doet dat (substantieel) minder dan voorheen. Dat blijkt uit de tweede Monitor Sport en Corona, die het Mulier Instituut dinsdag naar de Tweede Kamer stuurde (Trouw, zie 3.2).
Zorgwekkend, zegt hoofdonderzoeker Hugo van der Poel. “Het gaat om naar schatting ruim twee miljoen mensen. We zijn bang dat we een flink deel van deze mensen kwijt zijn. Het zijn al niet de meest gemotiveerde mensen die minder doen, en die krijg je er het moeilijkste weer bij. [..] Het is echt sneu dat mensen afhaken, terwijl juist sport een manier lijkt om het virus te weerstaan.” Met de winter voor de deur is het instituut bang dat de sportdeelname weer daalt tot het niveau van maart, het dieptepunt, en dat hierdoor een structurele deuk wordt geslagen in het sport- en beweeggedrag van Nederlanders.
Albert Heijn verwacht de nodige drukte tijdens de feestdagen. Uit eigen consumentenonderzoek komt naar voren dat mensen dit jaar meer tijd in de keuken willen doorbrengen. Met de nu nog geldende coronamaatregelen is het de vraag of de horeca tegen die tijd open is, zijn er minder mensen op vakantie en mogen er minder mensen tegelijk de winkel in. Om de drukte in de winkels aan te kunnen verruimd de supermarktketen daarom de openingstijden. Alle winkels zullen tot op z'n vroegst tot 22.00 uur open zijn. Winkels die nu al tot 22.00 uur open zijn, zullen zelfs tot middernacht open blijven. Ook online kunnen klanten ruimer boodschappen doen. Zo wordt er ook op zondag en op Tweede Kerstdag bezorgd. CEO Marit van Egmond laat ook weten klanten te gaan stimuleren om houdbare producten als wijn en ragout tijdig in te kopen (zie 4.3 en 4.4).
De coronacrisis met de daarbij horende horecasluitingen heeft gevolgen voor de pluimveevleesproductie in de Europese Unie. Naar schatting wordt ongeveer 25% van het pluimveevlees in Europa voor maaltijden buiten de deur verkocht. Met name de eendenvleesproductie in Frankrijk, Hongarije en Duitsland krijgt een knauw. Gemiddeld daalt de productie dit jaar met 7,6%, de verwachting voor volgend jaar is een daling van 3,8%. Voor kip is de verwachting dat Polen en Frankrijk (de nummer 1 en 3 producenten binnen de EU) dit en volgend jaar minder produceren. Duitsland, de op een na grootste pluimveevleesproducent, verwacht weinig verschil. Nederland leverde geen cijfers aan. (Boerderij, zie 1.4)
Door het vele thuiswerken groeit de kaasomzet van supermarkt flink. Van de 7 à 8% omzetgroei van in supermarkten verkochte kaas komt naar verwachting zo’n 6% door het covid-19-effect, aldus onderzoeksbureau Nielsen (Distrifood zie 2.4). Sinds de lockdown in maart schaven en snijden consumenten kaas weer vaker zelf. In plaats van gemaksproducten gingen kazen aan een stuk weer vaker over de toonbank. Door de populariteit van zelf koken is er bovendien een toenemende vraag naar geraspte kaas en buitenlandse kaasingrediënten. In die categorie willen we juist weer niet zo graag zelf raspen en snijden. Dat geldt ook voor de borrelkaas, die we het liefst in blokjes in huis halen.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
'No end in sight': hunger surges in America amid a spiraling pandemic
The Guardian -
'Onbehoorlijk bestuur kabinet rond horeca'
BNR -
Perfecte storm treft varkenshouders midscheeps
De Tijd -
EU-prognose productie pluimveevlees: groei is eruit
Boerderij -
Americans join miles-long queues at food banks across the US as thousands face hunger during pandemic
Independent
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›-
Stijging van 27 procent voor afhalen en bezorgen
Misset Horeca -
Werkloze koks aan de slag als boomkwekers
De Telegraaf -
Boutique Hotel Eleanor opent keuken voor Zeeuwse chefs
Misset Horeca -
Kaas in de supermarkt plust flink
Distrifood -
COVID-19 fuels interest in personalized nutrition and products to support physical & emotional health
FoodNavigator -
Jacob Jan Boerma kookt voor 4750 euro met kerst bij mensen thuis: ‘nu al uitverkocht’
Misset Horeca -
In Singapore zoekt de boer het in de hoogte
De Standaard
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Home is where the health is: Promoting wellbeing during lockdown
Deutsche Welle -
Sinds de coronacrisis zijn ruim 2 miljoen mensen veel minder gaan bewegen
Trouw -
Research shows bariatric surgery may reduce severity of COVID-19 in patients with obesity
Medical Xpress -
Proef met opzettelijke besmetting in de maak: Daniël (32) is er klaar voor
AD -
Coronaproof winkelen dankzij Lokerse ‘winkelkarwash’
De Standaard -
Sweden: No signs that herd immunity is slowing down the virus
Independent -
Na Covid gaan we stoppen met nieuwjaarszoenen op het werk
NRC -
Negatieve sneltest als deurbeleid bij feestjes ‘ongewenst’
Het Parool -
Coronavirus: Can we make our masks fully eco-friendly?
Deutsche Welle -
Coronavirus 'could be STOPPED if 70% wore surgical face masks'
DailyMail -
Masks Offer Covid Protection, Provided You Wear Them Right
The New York Times -
Waarom jonge, gezonde mensen het ‘minst efficiënte’ vaccin zullen krijgen
De Morgen -
Digitaal koffiedrinken voor ouderen: ‘Hallo, hallo? Horen jullie mij?’
NRC -
Europese Commissie keurt aankoop 160 miljoen doses Moderna-vaccin goed
Europa Nu
4. Overig
-
2,6 miljard euro aan crisisnoodhulp wordt naar verwachting niet meer terugbetaald
AD -
Vaccines Can Ease Covid Restrictions by Next Summer: Johns Hopkins
Bloomberg -
Kerst: 250 AH’s open tot middernacht
Distrifood -
Albert Heijn bereidt zich voor op alternatieve kerst
MarketingTribune -
Hoe samenwerken loont: twee miljard vaccins voor 450 miljoen EU-burgers
de Volkskrant -
Families bereaved by Covid say UK plan to allow Christmas mixing is ‘sheer madness’
The Guardian -
Christmas Covid guidance for older care home residents ‘heartbreaking'
The Guardian -
Fransen mogen van Macron wel samen Kerstmis vieren
AD -
Frankrijk versoepelt strenge coronamaatregelen
De Telegraaf -
Vermaard polderoverleg door corona zwaar onder druk
De Telegraaf -
Covid-19 : pourquoi les bars et restaurants ne pourront pas rouvrir autour du 1er décembre
franceinfo -
Hoe groot is nu precies effect van coronacrisis op klimaatopwarming?
VRT NWS -
Wetenschap onthult waar de volgende pandemie hoogstwaarschijnlijk het levenslicht ziet
Scientias -
De Jonge: Verruimingen december op losse schroeven
AD -
De versoepeling van de lockdown rond Kerst raakt verder uit beeld
Trouw -
Coronavirus: Millions travel for Thanksgiving despite warnings
BBC -
The pandemic’s effect on emissions was ‘just a tiny blip’
Grist -
Corona: ‘Super weigert mensen met beperking’
Distrifood
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Op 26 november bracht de Rijksoverheid de tweede monitor Sport en corona naar buiten met de bijbehorende aanbiedingsbrief van minister van Ark.
De monitor bundelt alle tot nu toe beschikbare coronaonderzoeken in de sportwereld.
3. Het ‘nieuwe gezond’
15. CDC adviesraad: publiek dient gewaarschuwd te worden voor de bijwerkingen van het corona vaccin zodat ze niet ontmoedigd raken voor de tweede dosis. The Hill