Wetenschappers van het Smart Distance Lab doen onderzoek in PLUS van Reijen in Veldhoven, schrijft Distrifood. Ze testen of de insteek van coronamaatregelen anders kan en of de maatregelen efficiënter kunnen. Want het grootste deel van de klanten wil zich goed gedragen, maar de supermarkt helpt hen vaak niet zich aan de maatregelen te houden. Klanten gedragen zich in volle winkels of ongemerkt per ongeluk 'fout'. Goed gedrag wordt met trucjes - 'nudges' - gestuurd. De onderzoekers willen kijken welke het beste werken. Is bijvoorbeeld dat verplichte karretje als drukte-indicator en middel om afstand te houden wel de meest verstandige oplossing? Of is het drukte-stoplicht een beter alternatief? Ook testen de onderzoekers of klanten bij stippen op de grond beter afstand houden dan bij strepen. Mensen neigen namelijk sneller naar het staan op een stip dan op een streep. Richtingsborden voor eenrichtingsverkeer zijn ook onderdeel van het Field Lab.
Voor deelname aan de test krijgen klanten bij binnenkomst een tag omgehangen. Die registreert de bewegingen - de duur en frequentie van onderling contact - van klanten. De winkel wordt telkens anders ingericht zodat de onderzoekers kunnen bestuderen welke maatregelen het contact versterken en welke het verminderen. Ook testen de onderzoekers of belonen van goed gedrag helpt.
“We kijken naar wat we kunnen doen om mensen meer afstand te laten houden zonder dat de shopbeleving daaronder lijdt”, zegt Maya van der Steenhoven van het Smart Distance Lab. Ze geeft toe dat het lastig was om een winkel te vinden die mee wilde doen met de test. Supermarkten zijn angstig voor de reactie van klanten. Ook zijn ze bang dat ze er nadeel van ondervinden, bijvoorbeeld doordat mensen minder lang in de supermarkt mogen lopen en daardoor minder kopen. Ondernemer André van Reijen had er geen moeite mee, zegt hij tegen Distrifood (4.4). Hij is de regels “spuugzat, ik denk dat iedereen er klaar mee is”. Van Reijen wil aan alles meewerken waardoor maatregelen mogelijk verlicht kunnen worden. Van der Steenhoven benadrukt het belang van het unieke onderzoek ‘in het wild’. Handig om van te leren voor de exitstrategie of de volgende pandemie.
De test loopt deze week ten einde. Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam en Game Solutions Lab, ondersteund door het Ministerie van EZ, werken mee aan de proefopstelling.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Slachterijen verwerken ook dit jaar zwaardere varkens
Boerderij -
FAO: 'Vleesprijzen daalden wereldwijd door corona'
Boerenbusiness -
Horeca roept op om zondag massaal te gaan picknicken
Metro -
Germany will temporarily close all food stores
RetailDetail -
Duitsland ziet af van verplichte winkelsluiting rondom Pasen
RetailNews -
Kroegen en restaurants vrezen nijpend personeelstekort door coronacrisis
Het Financieele Dagblad
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
GGD doet 10 miljoenste coronatest
Het Financieele Dagblad -
Scientists find evidence that novel coronavirus infects the mouth’s cells
NIH -
Rutte: ‘Ramadan speelt géén rol bij verschuiven avondklok naar 22.00 uur’
AD -
Fieldlabs laten zien: veilig naar een concert of voetbal zit er wel degelijk in
de Volkskrant -
Zoom refuseniks: why companies are banning constant video calls
The Guardian
4. Overig
-
EU-parlement stemt voor snelle behandeling van het coronapaspoort
Europa Nu -
Extra coronamaatregel? 'Schakel dit weekend niet over op de zomertijd'
Knack -
Kamer zoekt – niet voor het eerst – naar de logica achter het coronabeleid
de Volkskrant -
Video: Spuugzatte Plus stapt in coronapraktijktest
Distrifood -
Reclamesteun op ruiten horeca verspreidt zich door land
Adformatie -
Horeca roept op om zondag massaal te gaan picknicken
Metro -
Gevaccineerde Amerikanen krijgen gratis donuts als beloning
De Standaard -
BB-kandidaten in shock na zien kranten: 'Nog steeds corona?!'
RTL Nieuws
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
5. Winst gaat voor gezondheid
1. Boris Johnson Admits UK’s COVID-19 Vaccine Program is driven by ‘capitalism and greed, it was giant corporations that wanted to give good returns to shareholders.’ The Sun