"Het ergste ligt achter ons," zegt Christian Härtnagel, topman van de Britse Lidl in The Guardian (1.1), "maar het blijft iedere dag keihard werken om de schappen gevuld te houden."

Volgens Härtnagel blijven de coronapandemie, brexit en handelsverstoringen de supermarktketen parten spelen. De tekorten aan vrachtwagenchauffeurs en personeel in voedselverwerkende bedrijven zijn nog altijd niet opgelost, al is de situatie de afgelopen 10 à 12 weken wel enigszins verbeterd. Lidl is dan ook voortdurend bezig nieuwe manieren te vinden om de ergste problemen op te lossen. Dat doet de discounter bijvoorbeeld door het assortiment uit te dunnen, maar ook door zijn inspanningen om nieuw personeel te werven te verhogen.

Zo zet Lidl £18 miljoen (€21,4 miljoen) opzij om per 1 maart 2022 zijn minimumlonen op te krikken, van £9,50 tot £10,10 per uur buiten Londen (€11,30-12,02) en van £10,85 tot £11,30 (€12,91-13,44) in de Britse hoofdstad zelf. Dit komt nog eens bovenop de £8 miljoen (€9,5 miljoen) die Lidl afgelopen jaar investeerde in loonsverhogingen en de £9,5 miljoen (€11,3 miljoen) voor een coronabonus en -bedankje voor alle corona-inspanningen.

Lidl mikt erop de komende 4 jaar per week een nieuwe winkel te openen. Dat levert nog eens 4.000 banen op en brengt de discounter op een totaal van 1.100 winkels in 2025. En ja, echte winkels, geen kleine buurtwinkels of To Go-outlets. Volgens Härtnagel werpt het business model van Lidl, met de 'laserscherpe focus' op de betaalbare winkelformule zonder de 'afleiding van thuisbezorging' zijn vruchten af. Internetbestellingen maken ongeveer 12% van de totale Britse supermarktmarkt uit, schat Härtnagel. Tijdens de coronalockdowns piekte dat naar een maximum van 15%, maar hij verwacht dat het verder zal dalen vanwege de hoge bezorgkosten die boodschappen voor de gemiddelde mens te duur maken. "In de toekomst zal 90% van de markt uit winkels met een dak en deur bestaan," zei hij, "En dat is voor ons prima."

Of er in die winkels nog een kassa zal staan, is nog niet duidelijk. Lidl heeft al wel de app Lidl Go geregistreerd en onderzoekt de mogelijkheden voor een kassaloze dienstverlening.
Dit artikel afdrukken