Vandaag het nieuws van 23 november. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

Danone schrapt zo'n 2.000 administratieve functies, waarvan een kwart in het Parijse hoofdkantoor. (VILT, zie 1.1 - 1.3). Wereldwijd heeft het bedrijf zo'n 100.000 medewerkers in dienst. De banen verdwijnen als gevolg van de coronacrisis. De maker van zuivel- en yoghurtproducten, babyvoeding en onder meer Evian-mineraalwater zag de verkoop van flesjes bronwater instorten. In de nieuwe plannen van Danone staat "Local First" centraal. "We moeten onszelf opnieuw uitvinden, net zoals iedereen dat doet in zijn manier van leven, werken en consumeren", is te lezen in het persbericht. Met deze reorganisatie wil het zuivelconcern meer focussen op geografische gebieden in plaats van op productcategorieën. Hierdoor hoopt het bedrijf wendbaarder te worden en onverwachte gebeurtenissen als de coronapandemie beter op te kunnen vangen. Al eerder liet Danone weten dat lokale productie wat de multinational betreft de toekomst is.

De coronacrisis leek bij fabrikant Mars ook z'n sporen na te zullen laten. Omdat we meer thuis bleven, kochten we minder lekkernijen in benzinestations, sportkantines en bioscopen, waardoor de omzet van de snoepfabrikant daalde. Maar de ellende bleek van korte duur, vertelt directeur Martijn Derks in BNR Zakendoen (zie 1.5). Er is een duidelijke afname te zien van 'impulsinkopen', zoals bij het tankstation, maar ook een toename van 'take home-producten'. In deze coronatijd is het naast het onderstrepen van het belang van gezond leven, volgens Derks ook belangrijk om jezelf af toe ook even een chocoladereep als coronatroost te gunnen.

Nadat de files afgelopen jaren verveelvoudigden, is het file-spook op de Nederlandse wegen sinds de eerste lockdown bijna geheel verjaagd (AD, zie 4.5 en 4.6). "De pandemie toont aan wat computermodellen al langer voorspellen, maar wat wetenschappelijk nooit kon worden onderbouwd: dat files bij minder verkeer exponentieel afnemen”, aldus Ruud Hornman, lector smart mobility aan de Hogeschool Breda over het rapport ‘Achtergrondrapportage Monitoring Mobiliteit tijdens Covid-19'. Uit dat rapport van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat blijkt dat acht procent minder verkeer, 50% minder files betekent. Hoe sterk dat effect is, bleek eind augustus toen het aantal auto’s op de wegen weer vrijwel even groot was als normaal. Mensen gingen verspreider de weg op en daarmee bleven de files weg.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken