Er is één sector die goed boert bij het knarsende personeelstekort in de Amerikaanse horeca: bedrijven die keukenrobots maken.

Zowel restaurantketens als 'ghost kitchens' (waar de keuken losgekoppeld is van het restaurant en voor meerdere restaurants wordt gekookt) experimenteren op dit moment met keukenrobots van bedrijven als Miso Robotics en Richtech, schrijft CNBC (2.1). Het personeelstekort is een belangrijke aanjager, volgens de National Restaurant Association kampen 4 op de 5 restaurants in de VS op dit moment met onderbezetting. Robots kunnen de capaciteit vergroten én de klant sneller bedienen.

Keukenrobots bestaan al wel langer, bijvoorbeeld om hamburgers te 'flippen' of pizza's te bakken. Maar nu krijgen ze meer en meer taken, zoals het bakken van chicken wings en frietjes. "De frituur is zo'n keukenklus die moeilijk ligt," zegt Mike Bell, CEO van Miso Robotics. "Het is eentonig, soms gevaarlijk en het is behoorlijk repetitief. Frietjes bakken was dus een perfecte kans voor automatiseringsrobotica om in te stappen en merken als Buffalo Wild Wings te helpen."

De andere activiteit waarmee robots kunnen helpen, is het bedienen van klanten. Matradee, de 'food runner' van Richtech kan bestellingen opnemen en aan tafel bedienen. Er zijn al robots die een bestelling niet alleen aan tafel, maar ook buiten de deur kunnen bezorgen. Goede vooruitzichten voor de robotindustrie dus, ware het niet dat ook die met leveringsproblemen kampt door een gebrek aan high tech onderdelen uit Azië. Maar hoe je het ook wendt of keert, een robot kan nog altijd die persoon aan je tafel, die je met een glimlach een extra drankje verkoopt of een gloeiend verhaal houdt voor de extraatjes buiten de kaart, niet vervangen.

Dit artikel afdrukken