Vandaag het nieuws van 22 oktober. Hier vind je onze voorgaande selecties.
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Nederlanders lopen warm voor diepvries. Het groeiende succes van diepvriesproducten zet tijdens de lockdown door, blijkt uit cijfers van Nielsen (zie 2.9). De diepvriescategorie had al de wind mee en de coronapandemie heeft deze trend een flinke boost gegeven. Toppers zijn ijs, snacks, aardappelproducten, groenten en vleesvervangers. Ook de pizzamarkt trekt weer aan, na een dip tijdens de eerste lockdown. Nielsen noteerde een groei binnen diepvries totaal, inclusief onlineverkopen, van maar liefst +10,9% over de laatste 12 maanden. Over 2020 is diepvries zelfs de op één na sterkst groeiende categorie in supermarkten met een plus van 13,5%.
Onder meer de ijsverkopen voor thuisconsumptie hielpen Unilever aan een sterk derde kwartaal (zie 1.1). Wel verkocht het bedrijf wederom veel minder producten aan de horeca. HEMA had in het tweede kwartaal vooral last van gesloten winkels en restaurants. De omzet in voeding daalde met 25,4% (zie 1.2).
Ondanks de coronacrisis openden tussen maart en eind september bijna 4.700 nieuwe horecazaken hun deuren (zie 2.1, 2.2 en 2.3). Dat zijn er wel iets minder dan vorig jaar. Een deel van de ondernemers was al ver vóór de uitbraak van het virus begonnen met de voorbereidingen, denkt Koninklijke Horeca Nederland-voorzitter Robèr Willemsen. 'Je besluit niet nu om volgende maand een horeca-zaak te beginnen, dat kost tijd. Veel plannen zijn al afgelopen jaar gemaakt.' Wat ook mee kan spelen is dat er een hoop interessante locaties zijn bijgekomen.
Blue, blue, we love you! We’ve brought that typical Appeltje Eitje blue to the Keizerstraat and we are so happy with the...
Geplaatst door Appeltje Eitje Keizerstraat op Dinsdag 28 april 2020
Geen complotdenker of coronascepticus, bakker Luc Martin heeft gewoon 'tabak van de situatie' (zie 4.1):
Tilburg heeft er gebak van: de 'Fuck Corona-tompouce’ https://t.co/6mb8j3beSd
— Brabants Dagblad (@bdtilburg) October 22, 2020
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Unilever verkoopt meer ijs voor thuis
Distrifood -
Voedingsomzet van HEMA daalde in tweede kwartaal 2020 met 25,4%
Food Holland -
Supermarkten vragen klanten om alleen en op rustigere momenten te komen winkelen
De Standaard -
Pubs ARE being sacrificed to keep schools open, top scientist says
Daily Mail -
UK farmers call for EU workers to bypass Covid quarantine
The Guardian -
Illegal Fishing Increasing Due To Covid
Bloomberg -
Colruyt-team in Anderlecht volledig in quarantaine
Retail Detail -
GroentenFruit Huis wijst quarantaineversoepeling ABU af
Nieuwe Oogst -
Sluiting horeca: overheid denkt opnieuw na over verschil tussen café en restaurant
Knack -
Ombouw Broodzaak na drie winkels al gestaakt
BNR -
Vrije kalvermesters zien hoognodige hulp uitblijven
Boerderij
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›-
‘Kan je er nog onderuit?’ Deze horecaondernemers begonnen toch een zaak tijdens de lockdown
AD -
Duizenden nieuwe horecazaken ondanks coronacrisis
De Telegraaf -
Duizenden nieuwe horecazaken ondanks corona
BNR -
Jesse en Kevin hebben hun café omgetoverd tot oud-Hollandse snoepwinkel
RTL Nieuws -
Kalverhouders gaan zelf vleespakketten verkopen
Nieuwe Oogst -
Unilever: Goed herstel en gunstige vooruitzichten
BNR -
Coronavirus: Italians find new ways to eat out
BBC -
Parents and teachers: share your experiences with free school meals during the coronavirus pandemic
The Guardian -
Diepvries groeit spectaculair door thuiswerken
Distrifood
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›4. Overig
-
Tilburg heeft er gebak van: de 'Fuck Corona-tompouce’
AD -
Unilever Boosted by Home Cleaners and Ice Cream During Pandemic
Bloomberg -
UK Covid breaches 'like antisocial behaviour', police chief says
The Guardian -
Hoe het Duits coronaprotest naar Nederland overwaaide
NRC -
Zingende theepot strijdt tegen corona
NRC -
Covid: No safety concerns found with Oxford vaccine trial after Brazil death
BBC -
Europese Commissie tempert hoop op snel vaccin
Europa.EU
Op 29 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Even een vraag van mij als leek inzake de horeca; kan het zijn dat alle cafetaria's en restaurants een apart bedrijf opstarten voor de bezorgdiensten die no als paddenstoelen uit de grond schieten, om op het "hoofd-bedrijf" de corona-subsidie binnen te kunnen halen? Want als je niet genoeg inkomsten derving hebt, krijg je geen vergoeding.