Unilever worstelt met 'de hevigste inflatiedruk in 10 jaar', waarschuwde ceo Alan Jope in The Financial Times (1.3) bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Het voedings- en wasmiddelenconcern boekte weliswaar over de eerste 6 maanden van 2021 een hogere omzet dan verwacht, maar stelde de winstverwachting voor heel 2021 naar beneden bij.

Dat stelden beleggers niet op prijs; het aandeel Unilever verloor donderdag op de beurs van Amsterdam 5% en was daarmee de grootste daler binnen de AEX, aldus Het Financieele Dagblad (1.2).

"We worden geconfronteerd met zeer materiële kostenstijgingen," zei Jope, Zo is de prijs van palmolie met 70% gestegen sinds het begin van het jaar en die van sojaolie met 80%. Ruwe olie werd 60% duurder en de kosten van containertransporten gingen met 40 à 50% omhoog. "Onze eerste reflex is om te zoeken naar besparingen in onze eigen activiteiten om deze kosten te compenseren, maar ze zijn zo substantieel dat we er niet aan ontkomen enkele prijsverhogingen door te voeren." In de eerste 6 maanden was 1,3% van de omzetgroei toe te schrijven aan hogere prijzen. Volgens een analist wordt kosteninflatie "waarschijnlijk de smaak van het seizoen".

Unilever staat er bij beleggers niet zo best voor, blijkt ook uit de koersdaling van donderdag. Sinds Jope's aantreden in januari 2019, als opvolger van Paul Polman, is de koers van Unilever niet gestegen. Concurrenten als Procter & Gamble en Nestlé doen het (veel) beter met aandelenprijsstijgingen van respectievelijk 51% en 43%.

De prestaties van het bedrijf hangen grotendeels samen met de coronapandemie. Unilever haalde de grootste marges op zijn verkopen in Azië, en met name India. Door de lockdowns viel de omzet in die regio terug. En hoewel de ijsverkopen in Italië en Spanje dit eerste halfjaar sterk aantrokken (NOS, 1.4), wordt in Europa als geheel minder ijs gegeten en worden er wereldwijd minder hygiëneproducten verkocht dan vorig jaar, op het hoogtepunt van coronamaatregelen en lockdowns. Unilever levert meer dan concurrent Nestlé aan de horeca, terwijl Nestlé meer aan supermarkten levert. En die deden het tijdens de lockdowns nou juist goed.
Dit artikel afdrukken