Net als in 2020 krijgen horecaondernemers dit jaar ruim baan om hun terrassen uit te breiden.

Overal terrassen
Alleen al in Amsterdam zijn er dit jaar al 110 initiatieven goedgekeurd, bovenop de 1065 terrasuitbreidingen die vorig jaar het groene licht kregen (MissetHoreca, 1.2). "De stad gaat voorzichtig weer open en daar horen volle terrassen bij. Ik hoop dat horecaondernemers hun verliezen een beetje goed kunnen maken en dat we met elkaar een donkere periode achter ons kunnen laten," zegt burgemeester Femke Halsema. In de praktijk houdt het in dat pleinen, stoepen, brugvleugels, dekschuiten en parkeervakken langs kades, aan de overzijde van de weg en voor de gevel van buurpanden omgetoverd kunnen worden tot terras.

Ook in andere steden blijven de verruimde terrasregels van kracht; uit een peiling eerder dit jaar blijkt dat 93% van de 352 gemeenten mogelijkheden biedt de terrassen uit te breiden. Horecaondernemers zijn er blij mee, blijkt uit diezelfde peiling. Van de respondenten wil 70% van de mogelijkheden gebruik maken.

Minder spullen, meer naar de kapper
Nog belangrijker dan de mogelijkheid om weer uit te gaan, is dat consumenten ook van die mogelijkheid gebruik moeten maken. Alleen dan zal de economie weer opleven, voorspelt Bloomberg (1.1). Tijdens het afgelopen jaar zijn consumenten veel meer goederen gaan kopen, ten koste van diensten. De toeleveringsketens zijn compleet verstoord geraakt. Hét antwoord op het uit de crisis raken is dan ook dat we terug moeten naar de consumptiepatronen van voor de crisis. "Met andere woorden, als mensen minder spullen gaan kopen en wat meer van hun consumptie naar restaurants, bioscopen en kapsalons verschuiven, zou dat een beetje kunnen helpen. (Voorzover deze plaatsen werknemers kunnen vinden.)"

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken