Wel reserveren, maar niet op komen dagen zonder iets te laten weten. Vooral nu doet dat pijn bij de opkrabbelende de horeca (AD via Topics, 1.1).

'No shows' is geen nieuw fenomeen, de horeca kampte altijd al met mensen die niet op komen dagen. Er heerst wel een gevoel bij de horecaondernemers dat er meer en makkelijker wordt afgezegd. De hoge besmettingscijfers maakt dat een deel van de mensen moet annuleren. Dat begrijpen de ondernemers ook. Maar het gemak waarmee mensen annuleren - helemaal bij een 'anonieme' online reservering - of zelfs gewoonweg niet op komen dagen, dat steekt. Ook grote groepen komen niet opdagen, of maar de helft, zonder dat te laten weten. Zo'n 20 tot 30% van de reserveringen komt niet opdagen.
Dat doet horecaondernemers pijn: ze kopen er op in en ze wijzen andere mensen de deur. Een groot deel van de horeca heeft het al niet breed na de lockdowns en de hogere grondstofprijzen.

Volgens Koninklijke Horeca Nederland neemt het aantal ‘no shows’ toe maken. De gemiddelde jaarlijkse schadepost per ondernemer schatte Misset Horecaop €21.600. In 2015 was dat naar schatting €10.000. De belangenorganisatie KHN is in gesprek met reserveringssites om te kijken wat die ertegen kunnen doen. Denk aan klanten herinneren aan hun afspraken of hen blokkeren als ze meerdere malen niet op komen dagen. Een aanbetaling is in de hotel- en vliegbranche de gewoonste zaak van de wereld. Er zijn horecazaken die het overwegen, maar over het algemeen wordt dat toch nog gezien als ongastvrij. Horeaondernemers hopen op een beetje bewustwording en begrip. Die boze reacties als ze klanten nabellen als ze niet zijn komen opdagen, daar snappen ze niks van. Ze denken juist graag met klanten mee en hopen dat iemand zo snel mogelijk annuleert mocht het niet lukken om te komen. "Bedenk wat zoiets een ondernemer kost."
Dit artikel afdrukken