De wereldwijde lockdowns en het achterblijvende toerisme confronteren ook landen in Zuidoost-Azië met het probleem van voedselverspilling. "Vóór Covid-19 namen mensen de klimaatverandering minder ernstig, omdat ze gemakkelijk aan voedsel konden komen," zegt William Chen van de Nanyang Technological University in Singapore op CNBC (2.1). "De pandemie is een keiharde wake-up call."

Voedselverspilling is een wereldwijd probleem. Jaarlijks gaat er naar schatting van de FAO een derde van al het voedsel dat geproduceerd (geteeld, gefokt, gekweekt, gevangen, geoogst) wordt verloren. Dan heb je het over 1,3 miljard ton voedsel. Door de lockdowns en reisbeperkingen kwamen afgelopen jaar de kwetsbaarheden in supply chains aan het licht, zoals tekorten aan seizoensarbeiders, transport en gaten in de logistiek. Met als gevolg voedseltekorten en prijsstijgingen.

Dat biedt kansen realiseren zich Aziatische bedrijven in dichtbevolkte gebieden. Minder voedsel verspillen kan wel $700 miljard besparingen opleveren, berekende de Boston Consulting Group. En dus zijn bedrijven in de dichtstbevolkte gebieden van Azië (het Zuidoosten) kien op het voorkomen van voedselverspilling en de herverdeling en recycling van overschotten. Met innovatieve - en misschien wel van 'bij ons' afgekeken - oplossingen voorop.

Lumitics/Zero Foodwaste
Zo brengt het Singaporese Lumitics met camera's en artificial intelligence in kaart wat restaurantgasten op hun borden laten liggen. Met die data kunnen chefs inspelen op de hoeveelheden die ze voor hun buffetten koken. Het scheelde wel 40% voedselverspilling, en 8% in voedselinkoopkosten. "De hele voedingsindustrie begint in te zien dat voedselverspilling een van de grootste ongebruikte besparingsmogelijkheden is in elke keten", zegt Lumitics-ceo Rayner Loi. Hotelketens staan bij Lumitics in de rij. Bij ons bedacht Olaf van der Veen met Zero Foodwaste een vergelijkbare besparingsmethodiek.

Yindii/Too Good to Go
Ook het initiatief van Yindii, een Thaise startup, zal Westerlingen niet onbekend in de oren klinken. Yindii werkt samen met bakkerijen, cafés, supermarkten en restaurants en verkoopt overgeschoten en overgebleven voedingsmiddelen. Voor 50 tot 80% van de oorspronkelijke prijs kunnen de inwoners van Bangkok een 'verrassingsdoos' thuisbezorgd krijgen. De oprichter van Yindii is de Franse ondernemer Louis-Alban Batard-Dupre. Het zou best eens kunnen dat hij het idee meegenomen heeft van de magic boxen van Too Good To Go dat ook in Frankrijk (en nog meer landen) actief is.

Dit artikel afdrukken