'Korter dan 10 seconden'
De Plus-supermarkt van André en Joyce van Reijen in Veldhoven was dit voorjaar een week een Fieldlab waarbij onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam keken "hoe ver je kunt gaan in het beïnvloeden van gedrag zonder dat mensen erbij na hoeven te denken", aldus het AD (3.3). Klanten kregen een sensor waarmee hun gedrag en contacten gemeten kon worden. Uit de resultaten bleek dat het verplicht gebruik van een winkelwagentje er niet toe leidde dat klanten 1,5 meter afstand van elkaar hielden. Eénrichtingsverkeer in de gangpaden leverde méér contacten tussen klanten dan vrij rondlopen. Strepen bij de kassa weerhield mensen er niet van te dicht op elkaar te gaan staan. Stickers met voetstappen werkten perfect.
De allerbeste maatregel bleek het vooruitzicht van een beloning: "Als de klanten in het onderzoek een zak paaseitjes ontvingen als ze tijdens het winkelen voldoende afstand hielden, zorgde dat wél voor minder en nog korter onderling contact." Overigens viel het met die contacten in de supermarkt nogal mee: verreweg de meeste contacten duurden korter dan 10 seconden.
1,5 miljoen gratis donuts
Ook in de Verenigde Staten vieren beloningsstrategieën op dit moment hoogtij. In maart was donut-keten Krispy Kreme de eerste die op vertoon van een vaccinatiebewijs een gratis donut overhandigde. Al zeker anderhalf miljoen donuts gingen er sindsdien over de toonbank - en het aanbod blijft tot het einde van het jaar geldig. "Wij waren het eerste nationale merk dat een campagne uitrolde waarmee we Amerikanen die zich lieten vaccineren steun betuigen. We hoopten dat anderen zich bij ons zouden aansluiten", zegt Dave Skena, chief marketing officer bij Krispy Kreme op CNBC (3.7).
Dat is behoorlijk gelukt. Bedrijven, organisaties, gemeenschappen en zelfs staatsoverheden moedigen Amerikanen aan zich toch vooral te laten vaccineren. Van gratis bier of drank tot cash geld of een loterij. Zo ging in de staat Maryland een 40-daagse loterij van start die elke dag $40.000 uitkeert en op 4 juli culmineert in een hoofdprijs van $400.000.
De acties zijn nodig omdat het tempo waarmee de Amerikanen zich laten vaccineren vertraagt. Op dit moment hebben 167,7 miljoen Amerikanen (50,5%) tenminste 1 prik ontvangen. Voor 135,1 miljoen Amerikanen (40,7%) geldt dat zij met 2 prikken volledig zijn ingeënt.
Wat er nodig is om een Amerikaan over de streep te trekken, blijkt samen te hangen met demografische kenmerken. Mannen zijn gemakkelijker te porren met een beloning om zich te laten vaccineren dan vrouwen, Democraten laten zich eerder over de streep trekken dan Republikeinen en van alle leeftijdsgroepen is de millennial-generatie het meest happig op freebies als extraatje om zich te laten vaccineren.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
CDA wil dat supers betalen voor coronaverliezers
Distrifood -
CDA: ‘Laat supermarkt betalen voor verliezers corona’
AD -
‘Merendeel van grote omzetverliezen waarschijnlijk níét het gevolg van de coronacrisis’
NRC -
Opstandige supermarkteigenaar krijgt boete en werkstraf na beledigen boa’s
AD -
Start-ups hebben meer krediet nodig nu coronacrisis langer duurt'
RTL Nieuws
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
RIVM optimistisch: daling gaat hard, Nederland nadert tien miljoen inentingen
AD -
UvA: Amper langer dan vijf seconden onderling contact in super
Distrifood -
‘Winkelwagens in supermarkten zorgen niet voor 1,5 meter afstand’
AD -
Winkelwagens in supermarkten zorgen niet voor 1,5 meter afstand
De Telegraaf -
54 procent Nederlanders heeft antistoffen tegen coronavirus
RTL Nieuws -
Er komen honderden nieuwe coronavaccins aan, want de huidige hebben een achilleshiel
de Volkskrant -
Do vaccine incentives work? Krispy Kreme says giving away 1.5 million free doughnuts has helped
CNBC
4. Overig
-
Al maandenlang onterechte foutmeldingen bij maken vaccinatieafspraak
NOS -
‘Ministeries overwogen alle leerlingen jaar te laten doubleren’
de Volkskrant -
'Laat miljonairs de coronacrisis meebetalen': zelfs (sommige) rijken zijn vragende partij
Knack -
Niet de vindplaats maar een Griekse letter: waarom de WHO coronavarianten hernoemt
NOS -
Coronavirus: WHO announces Greek alphabet naming scheme for variants
NewScientist
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Als we rekening moeten gaan houden met wat mensen allemaal niet weten. Maar Trump begon dus al ruim een jaar geleden met het China virus te noemen.... of was dat in die lap tekst van mij als antwoord jou even ontgaan?
Erik van Dam #2 ''De naam "coronavirus" stamt uit 1968 dus men had al even de tijd om te reageren. China was de eerste plek waar Covid-19 uitbrak en Trump begon het ruim een jaar geleden "China virus" te noemen.'' De naam coronavirus mag dan wel uit 1968 stammen, maar ik geloof dat er veel mensen niet wisten voor de uitbraak covid dat er virussen met de naam coronavirus bestonden.
De naam "coronavirus" stamt uit 1968 dus men had al even de tijd om te reageren. China was de eerste plek waar Covid-19 uitbrak en Trump begon het ruim een jaar geleden "China virus" te noemen.
4.4 Dit lijkt mij een poging van de WHO om de herkomst van de virussen te verhullen en het zal mij niet verbazen dat dit op verzoek is van China, want de WHO had helemaal geen probleem om virussen naar de vindplaats te noemen totdat COVID-19 wat in China werd gevonden het ''Chinavirus'' ging heten, maar naar mijn mening had het beter het CCP virus kunnen heten gezien de kwalijke rol die de Chinese Comunistische Partij in de crisis speelde.
Overigens doen we het woord coronavirussen in ook in de ban, want er zijn diverse plaatsen in de VS met de naam Corona, dan nog niet te zwijgen over de mensen met met de achternaam Corona.