De Amerikaanse National Restaurant Association verwacht dat de foodservice industrie in 2022 een omzet gaat bereiken van $898 miljard. Dat is meer dan de $799 miljard in 2021 maar óók meer dan het pre-pandemie niveau van $864 miljard.

Reden voor een feestje?

Nou nee. Hou je rekening met de inflatie, dan valt die omzet juist lager uit dan voor de pandemie. Hogere inkoopkosten, stijgende personeelskosten (en een personeelstekort) plus de vraag hoeveel van de tijdens de pandemie gesloten 90.000 Amerikaanse restaurants zullen heropenen, nemen grote happen uit de geprojecteerde recordomzet (CNBC, 1.3). Naar verwachting van de National Restaurant Association zal het nog zeker een jaar of langer duren voor de situatie weer normaliseert.

"2022 blijft voor de restaurantsector nog een overgangsjaar, en het jaar begint vrij sober," zegt Hudson Riehle van de NRA. "Wanneer je restaurantuitbaters bevraagt, zegt 76% in het hele land nu dat de zaken er momenteel slechter voorstaan dan drie maanden geleden. Het blijft een vrij volatiele en onzekere omgeving." Aan de in november en december 2021 gehouden enquête die aan het onderzoek ten grondslag ligt, namen 3.000 Amerikaanse horeca-exploitanten deel, van fine dining tot fastfood.

De meeste last hebben Amerikaanse horecaondernemers van een gebrek aan personeel (7 op de 10 kampen met personeelstekorten). Op de tweede plaats staat de voedselinflatie: in 9 van de 10 horecabedrijven zijn de inkoopkosten beduidend hoger dan voor de pandemie en 80% zag de winst slinken. Om de kosten in de klauwen te houden en de menu's betaalbaar voor de klanten, grijpen horecaondernemers iedere mogelijkheid aan om efficiënter te werken en de productiviteit te vergroten. Daarvoor wenden ze zich tot technologie en innovatie: van bestellen per QR-code tot 'outdoor dining parklets' (speciale parkeerplekken waar je je eten in de auto geserveerd krijgt) en alcohol-to-go.
Dit artikel afdrukken