Het nieuws van 19 januari 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.

In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.

'Morele mislukking'
Door de 'verzamelwoede' van rijke landen gaat de coronapandemie langer duren (Deutsche Welle, zie 4.4). Het hoofd van de WHO, Tedros Adhanom Ghebreyesus, neemt het de vaccinontwikkelaars kwalijk. Zij zouden gaan voor eigen winst in plaats van te handelen vanuit wereldwijd belang. Hij noemt het een "catastrofale morele mislukking", waar de inwoners van de armste landen voor zullen moeten boeten. Door de meest kwetsbaren onbeschermd te laten, snijden de rijken zichzelf in de vingers: de pandemie en de maatregelen duren langer, met meer menselijk en economisch leed tot gevolg.

Een nieuw wereldwijd initiatief, Covax, maakt zich hard voor een eerlijke verdeling van vaccins. Verenigd in het 'solidariteitsfonds' kunnen landen als één geheel samen de onderhandeling aangaan met vaccinontwikkelaars. Inmiddels sloten al meer dan 180 landen zich aan bij het initiatief. Covax wist al 2 miljard doses van 5 vaccinleveranciers in de wacht te slepen en wil in februari de eerste (gesponsorde) leveringen starten aan 92 armere landen wereldwijd. Het 'eigen land eerst'-gedrag van de rijkste landen dreigt roet in het eten te gooien. Die leveringsplannen komen volgens Tedros nu in gevaar door het zelfzuchtige gedrag van de rijkste landen (BBC, zie 4.7).

Post-corona consumptiegedrag blijft duurzaam
Duurzaamheid is een gamechanger in het post-corona consumptiegedrag, schrijft RetailDetail (zie 2.4). Sonja van den Berg (Nielsen Benelux) en Wim Buedts (Burat) onderzochten het consumentengedrag van 800 Belgen en 1.200 Nederlanders door middel van een enquête. Volgens de onderzoekers kunnen we spreken van "een nieuw shoppingparadigma, waarbij de voorkeuren drastisch veranderen. We zien een gigantische impact van duurzaamheid." Van bijna 40% van de consumenten veranderde het gedrag en de voorkeuren. Duurzame thema's als lokale productie, kleinschaligheid, bio/eco en sociale verantwoordelijkheid zijn de belangrijkste pijlers om andere eetkeuzes te maken. Ook retailers veranderen mee; waar voorheen de klassieke marketingvariabelen prijs, kwaliteit en innovatie bepalend waren, zijn de drijfveren van nu lokale producten, sociale verantwoordelijkheid en zorg voor het milieu.

Westvleteren aan huis
Ook de trappisten van Westvleteren, volgens sommigen het beste bier ter wereld, kregen te maken met de gevolgen van de lockdown. Liefhebbers konden het zeldzame bier altijd al alleen bemachtigen door het per telefoon te reserveren en in persoon bij de abdij af te komen halen. Een actie van de Nederlandse supermarkt Jan Linders viel dan ook niet in goede aarde. Door de lockdown en het daarmee samenhangende verbod op onnodige verplaatsingen, zagen de broeders hun enige bron van inkomsten opdrogen. Bij wijze van proef laten de trappisten hun bier nu ook aan huis leveren. Maar vooralsnog alleen in België (De Standaard, 2.1)

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken