Samen voetbal kijken
En hup, zo maar ineens, eerder dan verwacht en tot verbazing van onze buurlanden in Europa (NOS, 4.6), is de lockdown in Nederland dan toch over. Op 26 juni vervallen vrijwel alle coronaregels. De belangrijkste uitzondering: anderhalve meter afstand houden, blijft noodzakelijk. Daarbuiten mag 'bijna alles weer', aldus Trouw (4.7). Dat betekent dus ook gezamenlijk naar de achtste finales van het EK voetbal kijken, in het café, op grote schermen of met al je vrienden in de tuin óf huiskamer.

Geen publiek bij Olympische Spelen
Bij de Olympische Spelen, die op 23 juli van start gaan, zullen we ons toch met beelden moeten behelpen. Toeschouwers uit het buitenland zijn in Tokio niet welkom. Zondag deden Japanse medici een oproep aan de organisatie van de Olympische Spelen om ook de Japanners zelf weg te houden bij de sportevenementen (NRC, 4.2). Geen toeschouwers is gewoon de 'veiligste optie', zeker nu bij het 9-koppige - en volledig ingeënte - Oegandese team, dat zondag in Japan landde, een positieve besmetting is vastgesteld. Maandag wordt het besluit over wel of geen toeschouwers verwacht. Japan heeft ook besloten geen condooms uit te delen aan de sporters (3.3). Die seksen normaal onder elkaar. Onverantwoord in deze tijden, vinden de Japanners.

Aanbiedingenregen in eten en drinken
In de Verenigde Staten houden de grote (online) retailers, zoals Target, Walmart en natuurlijk Amazon, rond de langste dag van het jaar een aanbiedingenfeestje. Amazon noemt dat Prime Day, Walmart heeft Deals for Days en Target noemt het Deal Days. Opvallend dit jaar: de retailers doen met name eten en drinken in de aanbieding. Dat doen ze om te proberen consumenten zo ver te krijgen dat zij hun koel- en voorraadkasten blijven vullen, juist nu ze eindelijk weer buiten de deur kunnen gaan eten.

Voor de coronacrisis gaven Amerikanen méér uit in restaurants en bars dan in levensmiddelenwinkels. Dat sloeg om in maart 2020. Maar sinds twee maanden is de trend weer omgekeerd, al eten Amerikanen dankzij thuiswerk nog altijd meer thuis dan voor de coronacrisis, schrijft CNBC (2.1). En dus moeten de online retailers harder concurreren om een krimpend stuk van de voedingsuitgaven-taart. Target geeft zijn klanten $10-cadeaucards als ze meer dan $50 uitgeven aan eten en drinken. Walmart doet vlees, watermeloen, ijs en koffie in de aanbieding. Amazon gaat net als de Hema met $1-prijzen werken én doet zijn eigen wijnmerk, Cursive, flink in de aanbieding om het thuis gezellig te maken.
Dit artikel afdrukken