Mensen kochten meer lokaal eten tijdens de coronacrisis om er even op uit te kunnen. Zelf fietsen werkte tegen het concept van 'met-elkaar-markt' de Lokalist, die lokaal bij je thuis brengt. Nu Nederland langzaam uit de crisis kruipen, hopen de oprichters achter het initiatief die taak weer op zich te kunnen nemen (AD, 2.1).

Begin 2020 startten Paul van Straaten en Richard Nederlof met de nieuwe uitdaging van het thuisbezorgen van lokaal eten.

Winkeliers, ambachtslui en boeren in omgeving Utrecht kunnen hun producten via het bestelplatform aanbieden. Extra bovenop hun bestaande klantenbestand verkopen de kleine ondernemers hun goederen nu ook verder weg.

Bij de Lokalist bestel je vandaag. Morgenochtend worden de producten bij lokale leveranciers opgehaald. In Groenekan - net onder de rook van de stad - worden de bestellingen samengesteld en vervolgens vanuit daar uitgereden en thuisbezorgd.

Het lokale aanbod groeide inmiddels tot zo'n 120 ondernemers, onder wie kaasboerderijen, marktkramen en een lokale supermarkt. Het platform versterkt de gezamenlijke positie van kleine ondernemers tegenover grote supermarkten. Volgens Van Straaten is het voor lokale aanbieders kiezen: online of verdwijnen. Dat vindt hij jammer, want "dan kunnen we alleen nog kopen wat de grote jongens verkopen."

De Lokalist wil het bestaansrecht van kleine ondernemers relevant houden. Het bedrijf is genomineerd als Nieuwkomer van het Jaar prijs van ABN Amro. De oprichters hopen dat het einde van de cornonacrisis en mede-investeerders de tent verder laten groeien. Ga dus niet meer lokaal naar de boer, maar laat alles bij je thuiskomen.
Dit artikel afdrukken