De omzet van supermarkten en groenteboeren groeit niet meer. In vergelijking met vorig jaar loopt de omzetgroei voor supermarkten zelfs terug. Dat maakt marktonderzoeksbureau GfK bekend naar aanleiding van de verkoopcijfers van supermarkten en speciaalzaken (Nu.nl, zie 2.5).

Voor de supermarkten vlakte de omzetgroei in de loop van mei af. Dat was op het moment dat de horeca de deuren weer opende. De sluiting van de horeca liet ons meer thuis koken en bakken. Ook gingen we vaker naar speciaalzaken om ondanks de dichte horeca lekker te kunnen blijven eten.

Voor bakkers is de heropening van de horeca geen nekslag geweest; hun corona-omzetgroei lijkt structureel en blijvend vergeleken met andere segmenten, aldus Norman Buysse van GfK. Volgens hem hebben andere speciaalzaken de wind minder in de zeilen. Slagers plussen niet meer, maar doen het relatief beter dan de supermarkt. De visspeciaalzaken laten het ook "enigszins uit handen glippen". Groentewinkels hebben het nog lastiger en vertonen geen groei meer.

Volgens de marktonderzoeker veranderde tijdens en na de coronalockdowns vooral hoe én waar we eten kochten én opaten (Distrifood, zie 2.2). We gingen over op de online bezorging van boodschappen en bezochten minder vaak (verschillende) supermarkten. Buysse benadrukt het opnieuw opkomende belang van aanbiedingen bij verschillende supermarkten, nu mensen weer op koopjesjacht durven (FoodHolland, zie 2.4).
Dit artikel afdrukken