In het coronajaar 2020 gaven de Belgen beduidend meer geld uit aan voeding en alcohol dan in de jaren ervoor. Dat blijkt uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel, die VRT-journalist VRT-journalist Michaël Van Droogenbroek en Knack-journalist Ewald Pironet in een nieuw boek verwerkten. Het zijn de meest gedetailleerde cijfers over consumentenuitgaven in 2020 tot nu toe.

In totaal gaf een gezin niet veel meer of minder uit, gemiddeld €500 minder dan in 2018, het jaar van de vorige Statbelcijfers. Maar de op één na grootste pluk uit het huishoudbudget, uitgaven aan voeding en niet-alcoholische dranken, groeide in 2020 met maar liefst 12% ten opzichte van 2018, schrijft Knack (2.1). De grootste post, de uitgaven aan wonen, steeg met 4,7% in 2 jaar.

Terug naar voeding: gemiddeld gaf een Belgisch gezin in 2020 €5.600 uit aan eten en drinken. Belgen gaven 6% meer uit aan brood en graanproducten, 10% meer aan fruit, 10% meer aan melk, 12% meer aan vlees, 15% meer aan vis en schaaldieren, 23% meer aan koffie en 26% meer aan groenten dan in 2018. Tegelijkertijd konden ook de Belgen als gevolg van de lockdowns niet buiten de deur eten. De bestedingen in restaurants en cafés liepen met een derde terug, van €2.350 in 2018 naar €1.550 in 2020. Aan thuisbezorgers en afhaalmaaltijden gaven de Belgen in 2020 €200 uit, een verdrievoudiging in vergelijking met 2 jaar eerder.

Ook de bestedingen aan alcoholische dranken liepen fors op, met gemiddeld 10%, naar €600. De uitgaven aan wijn stegen met 7%, aan bier met 13%, aan likeuren en sterke drank met 18%.

Behalve aan eten en drinken gaven de Belgen in het coronajaar ook opvallend meer geld uit aan huis en tuin. De meubelverkopen stegen met 30%, huishoudtextiel met 20% en tuinartikelen met 16%.

De grote verliezer? De modesector. Belgische mannen gaven in 2020 71% minder uit aan kostuums en aankopen aan overhemden halveerden. Belgische vrouwen gaven 22% minder euro's uit aan beha's, 27% minder aan broeken en 39% minder aan bloezen. Gemiddeld gaf een Belgisch gezin in 2020 aan mannenkleding nog €230 uit (-30% ten opzichte van 2018) en aan vrouwenkleding €450 (-35%).

In 2023, als Statbel opnieuw de klokken gelijk zet, zullen we weten of de coronagedreven uitgavenpatronen zullen beklijven.

3. Het 'nieuwe gezond'

Toelichting ›

4. Overig

Dit artikel afdrukken