Het zit minister van Volksgezondheid, Hugo de Jonge, bepaald niet mee. In Metro (4.2) erkent hij voor "een levensgroot dilemma" te staan met betrekking tot de zogeheten 2G. "Weren van ongevaccineerden uit bijvoorbeeld de horeca is een moeilijke en ingrijpende maatregel," verzucht hij. Maar "zonder deze vrijheidsbeperking zijn deze winter vaker lockdownachtige coronamaatregelen nodig tegen het coronavirus."

Het demissionaire kabinet wil eind deze week een wetsvoorstel op tafel leggen waarin het zogeheten 2G-beleid centraal staat. Alleen gevaccineerden of mensen die genezen zijn van Covid-19 kunnen dan nog terecht op plaatsen waar het coronatoegangsbewijs verplicht is. Nu kan dat ook nog met een negatieve coronatestuitslag (3G).

Maandagavond kwam er voor het eerst een serieus alternatief voor de kabinetsplannen uit de Tweede Kamer, schrijft Trouw (4.1). De ChristenUnie stelt de 1G-aanpak voor: gewoon iedereen testen voor toegang. Dat is volgens Mirjam Bikker, Kamerlid voor de ChristenUnie, een ‘minder polariserend’ alternatief, omdat de maatregel voor iedereen hetzelfde is.

Deepfake
De Jonge wordt er nog niet veel wijzer van. Zijn weifelende gedrag is aanleiding voor het hard seltzer-merk Stëlz een deepfake-video te lanceren met een harde persiflage (Adformatie, 2.2). Stëlz pakt de demissionair minister aan door hem als een leraar voor de klas eerst 'goed nieuws' te laten verkondigen, maar vervolgens toch een lockdown af te kondigen. Of toch niet, voor de leerlingen, die er niets meer van begrijpen. Een analogie met het huidige overheidsbeleid, dat nauwelijks meer serieus te nemen is en om een persiflage vraagt, aldus Stëlz. Niemand is blij met de corona-situatie, "maar deze harde en abrupte maatregelen treffen onterecht vooral jongeren en festivalorganisators." En dat is mooi wel de doelgroep van Stëlz.

Dit artikel afdrukken