De hoeveelheid geld die consumenten uitgeven aan online aankopen is tijdens de pandemie drastisch gestegen. Niet alleen in de Verenigde Staten, maar ook in Nederland.

Tussen maart 2020 en februari 2022 gaven Amerikaanse consumenten online $1,7 triljoen uit. Dat is $609 miljard meer dan in 2018 en 2019 samen, schrijft Forbes (2.2). Naar, voor-oorlogse, verwachting zullen de online uitgaven in 2022 voor het eerst de $1 triljoengrens overschrijden.

De grootste verandering was te zien bij het online doen van boodschappen. Veel consumenten die nog nooit online boodschappen gedaan hadden, hebben er inmiddels een gewoonte van gemaakt. De uitgaven aan online boodschappen verdubbelden $3,1 miljard per maand naar $6,7 miljard. Naar verwachting geven Amerikanen in 2022 $85 miljard uit aan online boodschappen. Zowel thuisbezorgen als pick-up groeiden met dubbele cijfers en curbside pickup, afhalen langs de stoeprand, is inmiddels met 20% van de Amerikaanse online boodschappenbestellingen een normale manier van doen.

In Nederland stegen de online bestedingen van consumenten naar €30,6 miljard in 2021, een groei van 16% ten opzichte van 2020. Online aankopen zijn daarmee goed voor 31% van de totale bestedingen, blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De groei in online aankopen was 7% in 2019, piekte met 26% in 2020 en was in 2021 nog steeds hoog met 13%. "Opvallend is dat het totale bedrag dat een consument online besteedt ook is toegenomen: van €1.900 naar €2.180, een stijging van 15%," zegt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org (Marketing Tribune, 2.1). "Consumenten raken eraan gewend om steeds meer geld online uit te geven. We verwachten dat consumenten dit jaar online blijven kopen, maar de groei weer de vorm aanneemt van voor de coronapandemie."

De grootste groei in online aankopen vertoonden bij ons de branches Pakketreizen (+42%), Losse Vliegtickets en Accommodaties (+33%) en Tickets voor Attracties en Evenementen (+32%).
Dit artikel afdrukken