Twee jaar verder lijkt peak plant-based meat bereikt. Alle grote Amerikaanse vleesvervangermakers rapporteerden tegenvallende groeicijfers in het derde kwartaal van 2021. Verschillende nieuwe productintroducties bij grote fastfoodketens flopten. Grote media, zoals de Financial Times, Deutsche Welle en ook het Food Institute, komen met berichten die daarop wijzen. Nee hoor, niks aan de hand, schrijft Kenny Torrella in Vox (2.1). Het is een jonge industrie, en met al die startups en volatiliteit heb je onvermijdelijk ups and downs. "Kijk je naar de lange termijn," zegt Bloomberganalist Jennifer Bartashus op Vox, "dan is er volgens mij sprake van een fundamentele verschuiving in hoe mensen over hun gezondheid denken." Volgens haar zullen vlees- en zuivelalternatieven in 2030 5% van de wereldmarkt uitmaken, tegen 0,5% in 2021. Niet voor niets maken ook grote vleesverwerkers als Tyson en Smithfield inmiddels plantaardige vleesproducten.
Een logische verklaring voor de verminderde performance van Beyond Meat en consorten is mogelijk de Gartner hype cycle uit de jaren '90 van de vorige eeuw. Die laat zien dat producten gemaakt met nieuwe technologie aanvankelijk snel groeien, om na een 'peak' weer hard terug te vallen in de 'trough of disillusionment'. Vandaar uit groeien ze rustig door naar een stabiel maar fors niveau. Dat zou van toepassing kunnen zijn op de eerste generatie plantaardige burgers, zegt Bartashus.
De plantaardige alternatievenmarkt heeft zich de afgelopen decennia gefocust op alternatieven voor melk, gehakt, worst en gepaneerde producten. Maar mensen eten veel meer en gevarieerder dan dat. Het is dus niet verwonderlijk dat er ook plantaardige alternatieven opduiken voor vis, bacon, kaas en yoghurt, en niet te vergeten eieren.
Maar allerbelangrijkst: mensen zijn anders gaan denken over eten in relatie tot hun gezondheid. "Aan het eind van de pandemie, en naarmate Covid endemisch wordt, is het bewustzijn van mensen over hun gezondheid en hun gezondheidskeuzes, dingen die ze doen om zich beter te voelen, iets blijvends geworden," aldus Bartushus.
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Akkoord over versoepelingen: mondkapjes blijven in ov en vliegtuigen
RTL Nieuws -
Kabinet zet ook de volgende stap: QR-codes niet meer nodig per 25 februari
de Volkskrant -
Pandemie trifft auf Epidemie: Warum Omikron in den USA so tödlich ist
Frankfurter Allgemeine -
Hoe het OMT ouderen over het hoofd zag bij start pandemie
NOS
4. Overig
-
'Ik denk dat Kuipers bij de vorige persconferentie werd ingefluisterd, vanavond gaat hij zelf de regie in handen nemen'
de Volkskrant -
Huiswerkbegeleiding neemt toe door pandemie
BNR -
Hoe heeft Nederland de coronacrisis aangepakt? Onderzoeksraad komt met rapport
Trouw -
De coronapas zal blijven, zelfs als hij verdwijnt
de Volkskrant -
'De coronapas afschaffen is: nooit meer zout strooien omdat het nu niet vriest'
NRC -
Inflation may pose a tougher challenge than the end of Covid restrictions
The Guardian -
Economie heeft coronaschade goedgemaakt in 2021
Het Financieele Dagblad -
Hong Kong needs iets own Anthony Fauci to beat politics-driven fear of vaccines
South China Morning Post -
Strenge Italiaanse regels leiden niet tot protest, maar wel tot levendige handel in QR-codes
de Volkskrant -
Na de Engelse heropening kwamen de 'pingdemic' en de mondkapjesverwarring
Het Financieele Dagblad
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog