Als gevolg van de gesloten horeca maakte het bestellen en thuis laten bezorgen van maaltijden het afgelopen jaar een ongekende groei door. Kassa, zou je denken, voor de maaltijdbezorgers. Toch slagen ze er nog steeds niet in zwarte cijfers te schrijven. "Als maaltijdbezorgers in een pandemie geen geld verdienen, wanneer dan wel?", vraagt Het Financieele Dagblad zich af.

Beleggers zijn niet dol op aandelen van bezorgers omdat ze huiverig zijn voor de status van pizzakoeriers en maaltijdbezorgers. Die is nog niet alle landen duidelijk. In Nederland moest Deliveroo in februari even flink slikken toen de rechter oordeelde dat Deliveroo-koeriers recht hebben op een dienstverband en geen zzp-ers zijn. Ook in Spanje, Italië en mogelijk zelfs de VS moeten maaltijdbezorgers in loondienst zijn. Dat levert bedrijven als Deliveroo en Uber Eats alleen al in Italië (waar 60.000 koeriers rondfietsen) miljoenenboetes op. Dat is een van de redenen dat de Londense beursgang van Deliveroo in maart flopte. Bovendien zijn koeriers als werknemer gewoon duurder dan een flexwerker die voor eigen portemonnee rijdt. "Als de bestellingen opdrogen, gaat een flexwerker naar huis" maar een werknemer kun je niet wegsturen, zegt Jack Neele, fondsbeheerder bij Robeco.

Daar komt bij dat de concurrentiestrijd nog altijd hevig is. Just Eat Takeaway is bezig voor €6,4 miljard het Amerikaanse Grubhub over te nemen. Doordash, de Amerikaanse marktleider, zoekt een Europese partner die het Verenigd Koninkrijk en Duitsland bestrijkt. Uber Eats en Delivery Hero melden zich op de Duitse markt, waar Just Eat Takeaway zo goed als een monopoliepositie heeft. Al die overname-activiteiten kosten handenvol geld - dat de maaltijdbezorgers dankzij eerdere beursgangen volop hebben. "Als belegger zie ik de [oplaaiende concurrentie] liever niet: als de verhoudingen qua marktaandeel redelijk gesetteld zijn, dan kun je je beter concentreren op je eigen activiteiten. Nu is iedereen met elkaar bezig en fors aan het investeren, maar leidt dat nog niet tot hoge winsten," zegt Neele.

Dat de maaltijdbezorgers hun verhoudingen niet stabiliseren door te cashen, komt omdat hun beurskoersen flink zijn gedaald. Just Eat Takeaway staat 30% lager dan de hoogste koers van vorig jaar, Delivery Hero -23% en Doordash -42%. "Beleggers sorteren voor op het heropenen van de economie," zegt Neele. De koersen van de hoogvliegers tijdens de pandemie, zoals de maaltijdbezorgers, blijven achter bij bedrijven die veel last hadden van de lockdowns zoals sportschoolketens, die hun koersen de laatste maanden juist sterk zien stijgen.

Beleggers willen eindelijk wel eens waar voor hun geld, maar de bezorgers gaan door met elkaar de markt uit te vechten. "Betere omstandigheden dan in de pandemie ga je niet krijgen," vat Neele samen. "Iedereen was thuis, restaurants waren gesloten, en de bestellingen stegen met 150% tot 200%. Als je dan geen geld verdient, wanneer dan wel?"
Dit artikel afdrukken