Noorwegen verbiedt de komende 4 weken het schenken van alcohol in cafés, restaurants of hotel. Dat moet de aantrekkingskracht om uit te gaan en toch dicht op elkaar te gaan staan verminderen. "Nu draait het erom", zei minister-president Jonas Gahr Støre op een persconferentie waar hij nieuwe maatregelen aankondigde (Die Zeit, 1.1). De Noren maken zich met name zorgen over de snelle opmars van de omikronvariant; het nationale Gezondheidsinstituut FHI waarschuwt dat de omikronvariant al binnen korte tijd de dominante variant kan worden. Als er geen aanvullende maatregelen worden genomen, kan het aantal omicronbesmettingen volgens een voorlopig FHI-scenario al in december oplopen tot tussen de 90.000 en 300.000 gevallen per dag op de circa 5 miljoen Noren in het ruime land. Met de bijbehorende grote aantallen ziekenhuisopnames.

In het dichtbevolkte Nederland zijn we minder streng. Tijdens de persconferentie van dinsdagavond kondigde demissionair premier Mark Rutte aan dat de huidige regels (avondlockdown) verlengd worden tot 15 januari, en dat - dan toch - basisscholen een week eerder met kerstvakantie gestuurd worden. Een alcoholverbod in de horeca is bij ons niet in zicht.

Op de wereldmarkt voor sterke dranken laat de coronacrisis zich vanaf de andere kant gelden. In eerste instantie was de uitbraak van de pandemie, vertelt Francis Debeuckelaere, de topman voor Europa van drankmerk Bacardi, "een mokerslag" voor de sterkedrankenmarkt. Maar ondanks de sluiting van de horeca heeft de markt zich "steeds krachtiger" hersteld. Consumenten gingen thuis cocktails maken, herontdekten de charme van l'apéro (een drankje voor het eten) en alcoholvrije alternatieven voor hun favoriete drankjes (die ook Bacardi ging maken). Maar de allerbelangrijkste drijfveer voor het herstel was de 'premiumisering' van het sterkedranksegment. “Op cafe of in het restaurant willen de consumenten zichzelf verwennen en geven ze de voorkeur aan kwaliteit. Wij zien dit ook in de supermarktsector, waar de klanten zich haasten om de duurste flessen te kopen om ze als eindejaarsgeschenk te geven.” En dat heeft tot gevolg dat er - ook in sterke dranken - op dit moment tekorten optreden. "Er is niet genoeg cognac, tequila en single malt whisky meer op de wereldmarkt”, zegt Debeuckelaere in RetailDetail (1.3).
Dit artikel afdrukken