Het Corona-effect van 14 december 2021, de Foodlog-selectie van het coronanieuws uit de (inter)nationale pers. Het Corona-effect belicht scheuren in de voedselketen, sporen van nieuwe voedselsystemen en het 'nieuwe gezond'. Hier vind je onze voorgaande selecties, in Gespot onze dagelijkse newsroom.
Noorwegen verbiedt de komende 4 weken het schenken van alcohol in cafés, restaurants of hotel. Dat moet de aantrekkingskracht om uit te gaan en toch dicht op elkaar te gaan staan verminderen. "Nu draait het erom", zei minister-president Jonas Gahr Støre op een persconferentie waar hij nieuwe maatregelen aankondigde (Die Zeit, 1.1). De Noren maken zich met name zorgen over de snelle opmars van de omikronvariant; het nationale Gezondheidsinstituut FHI waarschuwt dat de omikronvariant al binnen korte tijd de dominante variant kan worden. Als er geen aanvullende maatregelen worden genomen, kan het aantal omicronbesmettingen volgens een voorlopig FHI-scenario al in december oplopen tot tussen de 90.000 en 300.000 gevallen per dag op de circa 5 miljoen Noren in het ruime land. Met de bijbehorende grote aantallen ziekenhuisopnames.
In het dichtbevolkte Nederland zijn we minder streng. Tijdens de persconferentie van dinsdagavond kondigde demissionair premier Mark Rutte aan dat de huidige regels (avondlockdown) verlengd worden tot 15 januari, en dat - dan toch - basisscholen een week eerder met kerstvakantie gestuurd worden. Een alcoholverbod in de horeca is bij ons niet in zicht.
Op de wereldmarkt voor sterke dranken laat de coronacrisis zich vanaf de andere kant gelden. In eerste instantie was de uitbraak van de pandemie, vertelt Francis Debeuckelaere, de topman voor Europa van drankmerk Bacardi, "een mokerslag" voor de sterkedrankenmarkt. Maar ondanks de sluiting van de horeca heeft de markt zich "steeds krachtiger" hersteld. Consumenten gingen thuis cocktails maken, herontdekten de charme van l'apéro (een drankje voor het eten) en alcoholvrije alternatieven voor hun favoriete drankjes (die ook Bacardi ging maken). Maar de allerbelangrijkste drijfveer voor het herstel was de 'premiumisering' van het sterkedranksegment. “Op cafe of in het restaurant willen de consumenten zichzelf verwennen en geven ze de voorkeur aan kwaliteit. Wij zien dit ook in de supermarktsector, waar de klanten zich haasten om de duurste flessen te kopen om ze als eindejaarsgeschenk te geven.” En dat heeft tot gevolg dat er - ook in sterke dranken - op dit moment tekorten optreden. "Er is niet genoeg cognac, tequila en single malt whisky meer op de wereldmarkt”, zegt Debeuckelaere in RetailDetail (1.3).
Dit artikel afdrukken
In het dichtbevolkte Nederland zijn we minder streng. Tijdens de persconferentie van dinsdagavond kondigde demissionair premier Mark Rutte aan dat de huidige regels (avondlockdown) verlengd worden tot 15 januari, en dat - dan toch - basisscholen een week eerder met kerstvakantie gestuurd worden. Een alcoholverbod in de horeca is bij ons niet in zicht.
Op de wereldmarkt voor sterke dranken laat de coronacrisis zich vanaf de andere kant gelden. In eerste instantie was de uitbraak van de pandemie, vertelt Francis Debeuckelaere, de topman voor Europa van drankmerk Bacardi, "een mokerslag" voor de sterkedrankenmarkt. Maar ondanks de sluiting van de horeca heeft de markt zich "steeds krachtiger" hersteld. Consumenten gingen thuis cocktails maken, herontdekten de charme van l'apéro (een drankje voor het eten) en alcoholvrije alternatieven voor hun favoriete drankjes (die ook Bacardi ging maken). Maar de allerbelangrijkste drijfveer voor het herstel was de 'premiumisering' van het sterkedranksegment. “Op cafe of in het restaurant willen de consumenten zichzelf verwennen en geven ze de voorkeur aan kwaliteit. Wij zien dit ook in de supermarktsector, waar de klanten zich haasten om de duurste flessen te kopen om ze als eindejaarsgeschenk te geven.” En dat heeft tot gevolg dat er - ook in sterke dranken - op dit moment tekorten optreden. "Er is niet genoeg cognac, tequila en single malt whisky meer op de wereldmarkt”, zegt Debeuckelaere in RetailDetail (1.3).
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›4. Overig
-
Duitsland waarschuwt voor radicale antivaxxers
BNR -
Omicron Is a Dress Rehearsal for the Next Pandemic
The New York Times -
Vaccine Passports Help Countries Boost Protection, Study Shows
Bloomberg -
Dievengilde berooft Europees Parlement tijdens pandemie
De Telegraaf -
Topviroloog Koopmans deelt schokkende dreigmail en vraagt OM om hulp: 'Ik ben er klaar mee'
AD -
1.223 sterfgevallen ná het Pfizer-vaccin en wat er dan gebeurt in de wereld van de complotdenkers
de Volkskrant
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De volledig foutieve factcheck van facebook over de data discrepanties tijdens pfizer klinische fases. Respons brief van the BMJ.
Het voordeel van COVID-19
Percentage jongeren dat drugsgebruik meldde, daalde aanzienlijk in 2021 naarmate de COVID-19-pandemie voortduurde. NIH
Helemaal raak weer Theo, er is een bedrijf in Florida dat jouw ideeën ook deelt....!!!
Het ‘nieuwe gezond’ in Florida
Daar durven ze ook Beweging, Voeding, Vit. C, Vit. D en Zink te noemen. Nu de rest van de angstige wereld nog en Het Virus kan inpakken.
The 30-second PSA is part of the Florida Department of Health's “Let's Live” campaign and has aired on the department's YouTube channel