In normale omstandigheden wordt ons koop- en eetgedrag gestuurd door drie sterke prikkels. We zijn vastgeroest in onze gewoontes (82% van de producten die we aankopen, is altijd hetzelfde), kopiëren het gedrag van de mensen om ons heen (kuddegedrag) en hebben een emotionele reactie op externe prikkels (ons reptielenbrein, dat ook onze vecht- en vluchtreacties controleert, kicks in als we een aanbieding zien: snel kopen, zodat we 'veilig' zijn voor de aanbieding verloopt).
Ongeremd uitgeven in de supermarkt
Alleen grote crisissituaties kunnen verandering in ons standaardgedrag veroorzaken. Dat deed de coronapandemie, en dat leverde aardig wat verrassingen op. Zo was de verwachting dat consumenten wereldwijd minder zouden gaan uitgeven - een logische reflex in een wereldwijde crisis. Volgens Billiet heeft het publiek wel gespaard, maar alleen maar "omdat ze hun geld niet konden uitgeven aan reizen of uitgaan. Waar ze het wél konden laten rollen, hebben ze dat ongeremd gedaan: in de supermarkten." Met als gevolg dat de supermarkten in België nog nooit zo'n goed jaar hebben gehad. De omzet steeg met 10% en alleen al aan vers werd €2,2 miljard méér omzet behaald. Ook in Nederland steeg de omzet maar stokte het niveau onder de 10%, hoewel het Belgisch-Nederlands-Amerikaanse concern Ahold Delhaize zijn omzet in totaal met dik 14% zag stijgen.
Verwennen
Daarnaast gingen mensen zichzelf verwennen. Volgens Billiet keken ze niet "op een euro meer of minder om hun frustraties te compenseren". Er moest iets in de plaats komen voor het verlies van hun bewegingsvrijheid, sociale contacten, verre reizen en spannende reisjes. Daarom schoot de omzet van luxeproducten de lucht in. "Er is bijvoorbeeld 35 procent meer kreeft verkocht", signaleert Billiet.
Maar ook alles voor huis, tuin en keuken bewoog mee omhoog, van bakmachines en tomatenplantzaadjes (plus 300%) tot luxe schoonheids- en verzorgingsproducten (onder het mom 'zorg goed voor jezelf, gun het jezelf'). Kwaliteitseten voor de hond en kat (80% meer verkopen). Luxe automerken als Bentley, Lamborghini en Bugatti boekten in het eerste trimester van dit jaar 122% meer omzet.
Nog een paar cijfers. Alcohol pluste met 20%. Zuivel met 22%. De verkopen van chocolade, van oudsher geliefd in België, gingen met 10% omhoog. Koekjes, snoep en snacks plusten 10%. Je moet al véél sporten om al die calorieën weer kwijt te raken. "De verkoop van kauwgom, typisch iets wat mensen in hun wagen eten, is dan weer met 12 procent gedaald", constateert Billiet om vervolgens te zeggen: "Zo is iederéén boven zijn stand gaan leven."
Gezond? Wel/niet belangrijk
Maar ook de klassieke merken, zoals Coca-Cola, Nutella en de traditionele Lu-koekjes deden het uitstekend. Dat heeft volgens Billiet een eenvoudige verklaring: "In tijden van crisis en onzekerheid grijpen mensen naar vaste waarden, en merkproducten voelen vertrouwd aan. Ze kopen opnieuw merken uit hun kindertijd.” Zelfs als die producten eigenlijk uit de gratie waren omdat ze te veel vet, suiker of aspartaam bevatten en eigenlijk niet zo gezond waren. "Dat was plots niet meer belangrijk".
Toch speelde gezondheid ook een rol. "Gelukkig wel," zegt Billiet. "Verse, lokale producten en biologische en vegetarische voeding doen het erg goed." De verkoop van biologische producten in België steeg met 8%. "Omdat we gevoeliger zijn voor alles wat met gezondheid te maken heeft", denkt Billiet.
Ook de directe verkoop vanaf de boerderij "kende een ongeziene boost", zegt Billiet. Ze zijn wat duurder "maar door corona is de prijs geen barrière meer." En vergeet ook het (verslavende) gemak van de internetverkopen niet. Volgens velen zou eten verkopen via het internet nooit lukken, omdat klanten hun vers zelf willen kiezen. "De verkoop van voeding via het internet zou pas in 2030 helemaal doorbreken, was de algemene verwachting. Maar de coronacrisis heeft die evolutie versneld: door de lockdown hadden de mensen alle tijd om het eens uit te proberen."
'Verwende ettertjes'
En dat heeft ertoe geleid dat we veeleisend en ongeduldig zijn geworden. Billiet: “We zijn ons er niet van bewust, maar het niveau van de service is zo hoog geworden dat we verwende ettertjes dreigen te worden. Hoe langer de crisis duurt, hoe minder geduld we zullen opbrengen als we niet meteen onze zin krijgen." Dat belooft wat voor de horeca, die een tandje bij zal moeten zetten. "De consument heeft tijdens de coronacrisis ondervonden dat hij in de supermarkt kwaliteitsvoeding kan kopen, en ook speciale producten waarmee hij heerlijke gerechten kan maken." De horeca krijgt te maken met een klant dan in een dik jaar tijd tien jaar in eisen lijkt te zijn opgeschoven.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›-
Horecabazen lokken personeel met korte werkweek en borrels na werktijd
RTL Nieuws -
Germany produced less meat, more vegan alternatives in 2020
Deutsche Welle -
30 procent boeren vraagt 'corona'-voorschotbetaling aan
Nieuwe Oogst -
Restaurants are feeling a labor crunch. Teens are an unlikely solution
CNBC
2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Studie: ouderen hebben meer antistoffen als ze tweede Pfizer-prik later krijgen
NOS -
WHO roept rijke landen op vaccins te doneren in plaats van kinderen in te enten
Het Financieele Dagblad -
Nederland ligt dwars bij verplichte gratis PCR-test
BNR -
Vaccinated Americans now may go without masks in most places, the C.D.C. said
The New York Times -
Prullenbakvaccin populair: zo'n honderd mensen in de rij in Gouda
RTL Nieuws -
In de rij voor populair prullenbakvaccin: ’Wie het eerst komt, het eerst maalt’
De Telegraaf -
German police warn of fake COVID vaccine passport problem
Deutsche Welle -
“Coronatests gratis maken zolang niet iedereen gevaccineerd is”
Het Nieuwsblad -
Premature ageing of the immune system may be one cause of long covid
New Scientist -
Bees Can Sniff out the Coronavirus
WUR -
Wetenschappers leggen coronamysterie bloot: waarom wordt de een zoveel zieker dan de ander?
Trouw -
COVID-19: Is obesity really more of a risk factor for men than women?
MedicalExpress -
Ontsnapte het coronavirus dan toch? 'Steeds meer aanwijzingen van lek in labo'
Knack
4. Overig
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Marcel #2 , Fysieke arbeid in de buitenlucht? Bij de hoogontwikkelde bevolkingsconcentraties is dit nauwelijks nog aanwezig.
Theo #3, Je houdt de spanning er goed in.
Probleem is dat we het niet willen weten omdat de consequenties niet te overzien zijn als dit de waarheid blijkt te zijn (WO-III). Lijkt op het probleem van de klimaatverandering, bang dat we een enorme stap in welvaart terug moeten doen en daarom blijven we er omheen manoeuvreren en doorsudderen.
3. Het ‘nieuwe gezond’
14. Reports on the origin of Coronavirus: ‘Smoking Gun’ proof of the Chinese biological weapon. Times of India
WO-III is begonnen en niemand die het ziet.
▬ Na maanden van geografisch beschouwen van de getroffen gebieden ontkom je niet aan de indruk dat vooral hoogontwikkelde bevolkingsconcentraties het hardst getroffen worden.
▬ Vooral het continent met de hoogste, zich nog maximaal natuurlijk voedende mensen kennen amper zorgelijke ontwikkelingen.
▬ Uit vergelijkend onderzoek bleek dat de mens in hoogontwikkelde bevolkingsconcentraties de antilichamen gemiddeld minstens tien keer sneller verliest dan de mens in de mens in Afrika.
▬ Het lijkt voor de hand te liggen dat de veelal synthetische stoffen in bewerkt voedsel een hoofdrol zullen spelen.
▬ Deze bijzonderheden (b)lijken door experts ontweken te worden, helaas.
Het nieuwe gezond, 3.14. Door het snelle oprukken van de indiase variant in Engeland kan de 'opening' op 21 juni (einde afstandsregels, totale opening economie) gecompromitteerd worden.
Het aantal nieuwe infecties met B.1.167.2 (indiase variant) in Engeland is in één week verdubbeld, en is zo bezig variant B.1..1.7, de zgn engelse variant, in te halen. De euforie, vanwege de verwachte terugkeer naar normaal, is omgeslagen.