Een jaar lang heerst de coronacrisis in Nederland. Foodlog helpt je het coronanieuws te duiden, door het te rangschikken in 4 thema's. In onze dagelijkse newsroom, het Corona-effect, brengen we je een selectie van de berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers.
Het nieuws van het weekend van 13 en 14 maart 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Viskarren op het strand
De coronacrisis leidt tot ongekende taferelen voor de viskarren van Vis van Floor op het Zandvoortse strand. "Het was voor ons weer de situatie zoals het begin jaren tachtig was, toen de winkels nog op zondagen dicht waren en mensen massaal naar het strand kwamen omdat ze niks te doen hadden," zegt visboer Mark Drommel op RTL Nieuws (2.1). Zijn mobiele viskramen draaiden in 2020 het beste jaar ooit. De viskarren mochten blijven rijden, terwijl de horeca moest sluiten. Daar komt bij dat we in de zomer van 2020 naar de Nederlandse stranden trokken en de buitenlandse links lieten liggen. Zelfs nu in het najaar en de winter blijft het stormlopen. De horeca is opnieuw dicht en om de lockdown te doorbreken is een middagje uitwaaien op het strand extra populair. Met een coronaveilig afhaalvisje toe.
Heropleving drive-thru
In de Verenigde Staten beleefde afhaaleten-met-de-auto een ongekende heropleving. Eigenlijk waren drive-thru's op sterven na dood. In diverse Amerikaanse steden was de bouw van nieuwe drive-thru's verboden, schrijft The Counter (2.6). Milieu-overwegingen en het streven naar een gezonder voedselaanbod lagen daaraan ten grondslag.
Maar toen kwam de coronacrisis, moest ook in de VS de horeca sluiten en herontdekten klanten en restaurants de drive-thru als een coronaproof manier om aan eten te komen en kant-en-klare maaltijden te serveren. Hoe onpersoonlijker, hoe minder contact, hoe beter, volgens veel Amerikanen. Waar gewone restaurants niet wisten hoe snel ze hun parkeerterreinen om moesten bouwen tot terrassen om toch nog maar klanten te kunnen ontvangen, ruimden fastfoodketens juist meer plek in voor auto's. In december werd 44% van de 'off-premise' bestellingen van de hele Amerikaanse restaurantsector aan drive-thruloketten gedaan (CNBC, 2.5).
Dit artikel afdrukken
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Viskarren op het strand
De coronacrisis leidt tot ongekende taferelen voor de viskarren van Vis van Floor op het Zandvoortse strand. "Het was voor ons weer de situatie zoals het begin jaren tachtig was, toen de winkels nog op zondagen dicht waren en mensen massaal naar het strand kwamen omdat ze niks te doen hadden," zegt visboer Mark Drommel op RTL Nieuws (2.1). Zijn mobiele viskramen draaiden in 2020 het beste jaar ooit. De viskarren mochten blijven rijden, terwijl de horeca moest sluiten. Daar komt bij dat we in de zomer van 2020 naar de Nederlandse stranden trokken en de buitenlandse links lieten liggen. Zelfs nu in het najaar en de winter blijft het stormlopen. De horeca is opnieuw dicht en om de lockdown te doorbreken is een middagje uitwaaien op het strand extra populair. Met een coronaveilig afhaalvisje toe.
Heropleving drive-thru
In de Verenigde Staten beleefde afhaaleten-met-de-auto een ongekende heropleving. Eigenlijk waren drive-thru's op sterven na dood. In diverse Amerikaanse steden was de bouw van nieuwe drive-thru's verboden, schrijft The Counter (2.6). Milieu-overwegingen en het streven naar een gezonder voedselaanbod lagen daaraan ten grondslag.
Maar toen kwam de coronacrisis, moest ook in de VS de horeca sluiten en herontdekten klanten en restaurants de drive-thru als een coronaproof manier om aan eten te komen en kant-en-klare maaltijden te serveren. Hoe onpersoonlijker, hoe minder contact, hoe beter, volgens veel Amerikanen. Waar gewone restaurants niet wisten hoe snel ze hun parkeerterreinen om moesten bouwen tot terrassen om toch nog maar klanten te kunnen ontvangen, ruimden fastfoodketens juist meer plek in voor auto's. In december werd 44% van de 'off-premise' bestellingen van de hele Amerikaanse restaurantsector aan drive-thruloketten gedaan (CNBC, 2.5).
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›-
Zandvoortse viskarren hebben het druk: 'We herleven de jaren tachtig'
RTL Nieuws -
India: How eating online is bringing women money - and freedom
BBC -
Corona of niet: St. Patrick’s Day blijft een (online) feestje
de Telegraaf -
Ruggensteun voor de horeca: ‘Eten en wandelen is wat je doet in coronatijd’
Trouw -
Drive-thru ordering surged during the pandemic. Fast-food chains don't think it's a fad
CNBC -
How Covid-19 saved the fast food drive-thru
The Counter
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›4. Overig
-
Een jaar corona: zware economische crisis, veerkracht en risico's
NOS -
Konden we het zien aankomen? En was het allemaal echt zo erg? 5 conclusies, 1 jaar na de lockdown
VRT Nws -
Rutte wil herstelplan corona met álle andere politieke partijen: geen bezuinigen, meer ic-plekken
AD -
Vaccins voor Afrika
Het Financieele Dagblad -
'Ook Nederland profiteert van oneerlijke vaccinverdeling'
Europa-Nu -
"Bei der Bestellung der Impfstoffe wurden Fehler gemacht“
Der Tagesspiegel -
Coronavirus digest: Top EU official admits 'mistakes' in vaccine strategy
Deutsche Welle
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog