37% groei maaltijdbezorging
Tijdens de coronacrisis groeide de maaltijdbezorging naar schatting met 37%, volgens FoodService Instituut Nederland (FSIN). De totale waarde van de maaltijdbezorging kwam in 2020 uit op ruim €2,7 miljard. Dat is uiteraard niet alleen van dark kitchens, want ook 'gewone' restaurants die met de coronasluitingen geconfronteerd werden, richtten zich op bezorging. "Deze crisis leerde ons dat we ook eten van prima kwaliteit thuis kunnen bestellen. De infrastructuur is veel beter geworden en je kunt nu veel meer bestellen dan een vette bek, pizza of sushi: zo kun je twee- tot driesterrenmaaltijden, vegan of het meest bijzondere streetfood thuis bezorgd krijgen," zegt foodtrendwatcher Gijsbregt Brouwer.
“Een dark kitchen is het geheime wapen voor de groei van je bedrijf”, zegt Lugte in Trouw. Vanuit een dark kitchen kun je een groter deel van de stad bereiken met bezorging, maar zijn ook de kosten lager zodat je betere producten kunt inkopen en meer kwaliteit leveren. "Die kwaliteit verbetert ook doordat je in een dark kitchen niet de druk hebt van een gewoon restaurant dat tussen de couverts voor de normale gasten ook nog eens maaltijden voor bezorging moet koken.”
'Blijvertje'
Ook nu de horeca weer open mag, zal de dark kitchen blijven verwacht Gijsbrecht Brouwer. "De huidige gast met de duim vastgegroeid op het schermpje is gewend geraakt aan het gemak van lastminutekwaliteitsmaaltijden thuis. Ook nu ze weer in fysieke restaurants uit eten kunnen.”
'Gezonde versie van McDonald's'
Een ander businessmodel is dat van de 3 Antwerpse ondernemers achter Hawaiian Poké Bowl. Zij mikken op snelle groei met hun eigen restaurantketen die rondom exotisch fastfood draait: de pokébowl met rijst, zeewier en vis, plus als de klant dat wil ananas, avocado, kip of feta. Sinds het begin van de coronacrisis opende het drietal al 10 nieuwe zaken, binnen 3 jaar moeten dat er 35 worden plus nog eens 20 in Nederland. Hun missie: "Wij willen de gezonde versie van McDonald’s worden," aldus De Tijd (zie 2.3).
Het geheim achter hun concept: lagere kosten door schaalvergroting en in eigen hand nemen van de hele toeleveringsketen. "Wij kopen geen vis bij de groothandel maar direct bij een Noors visbedrijf. We bereiden het eten voor in onze centrale keuken in Antwerpen. In de winkel worden de bowls klaargemaakt aan de toog, zodat we meer stoelen kunnen zetten," aldus medeoprichter en CEO Mattijs Hermans. De restaurants zien er bovendien exotisch uit, met een plantenmuur, palmbomen en een tropische strandbar als terras. E-commerce en de sociale media doen de rest. "Mensen komen niet naar ons omdat het gezond is, maar omdat ze ervan genieten," aldus Hermans.
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Nee, vaccins maken je arm niet magnetisch
Knack -
Gedonder in families om coronaprik: ‘Mijn moeder wil per se dat ik het neem’
AD -
Ben je een aso als je geen coronaprik wilt? ‘Ik word door vrienden voor gek versleten’
AD -
‘Gedrag is besmettelijker dan het coronavirus’
Het Parool -
RIVM: 'Het gaat goed en steeds beter'
NOS -
Verspreiding corona nertsenhouderij blijft onduidelijk
Nieuwe Oogst -
Kamerbrief over Stand van zaken SARS-CoV-2 bij dieren
Rijksoverheid -
COVID: Why experts say herd immunity is still out of reach
Deutsche Welle -
Wat is nog het nut van testen nu we steeds vaker gevaccineerd zijn?
Trouw
4. Overig
-
Opeens is het juni! Wat doet deze tijd met ons tijdsbesef?
Trouw -
Coronavaccins eerlijk over de wereld verdelen blijkt nog steeds erg ingewikkeld
AD -
G7 wil maatregelen treffen: deze pandemie moet de laatste zijn
NRC -
Brussel op zijn kop voor de bubbel van Biden: zelfs de pas heropende terrasjes moeten dicht
Het Nieuwsblad -
Dit zijn de 25 duurste coronadeals van het ministerie van Volksgezondheid
NOS -
Onderzoek: jongeren blijven door corona langer doorstuderen
Trouw -
De coronalessen van Anthony Fauci: ‘Als we het virus eerder hadden doorgehad, waren we veel strenger geweest’
NRC -
Nog 50 miljard nodig om de niet-westerse landen te vaccineren'
NOS -
Waarom corona de wetenschap voorgoed heeft veranderd
De Morgen -
Strijd tussen Europa en armere WTO-landen om patenten vaccins
NRC -
Waar komt SARS-CoV-2 vandaan? Internationaal groeit het ongeduld
NRC -
Marion Koopmans: we zijn opgewassen tegen mutaties, maar pandemie nog lang niet voorbij
RTL Nieuws
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Eigenlijk verkopen we je geen eten, we verkopen je een vakantie van twintig minuten,” zegt CEO en medeoprichter Mattijs Hermans van The Hawaiian Poké Bowl op RetailDetail. "We willen in onze markt een ‘authority brand' zijn, we bouwen een herkenbaar, warm merk dat het moet hebben van beleving. We kiezen resoluut voor triple-A locaties, we investeren in een sfeervolle inrichting." De eerste The Hawaiian Poké Bowls in NL zijn al open, in Gouda, Rotterdam en Den Haag.