Maar tot zijn grote verrassing zag het Belgische pralinemerk Neuhaus zijn e-commerceomzet exploderen tijdens de coronacrisis. "Covid heeft ons meteen 5 jaar vooruitgestuwd", klinkt het nog enigszins beduusd in RetailDetail (2.2). De onlineverkoop van voedingsmiddelen steeg tijdens de pandemie toch al flink, maar pralines vormen natuurlijk wel een nichemarkt.
Wat dus hielp, was dat mensen in de afgelopen anderhalf jaar ontdekten dat een van de weinige dingen die ze nog konden doen tijdens de lockdown het sturen van een cadeautje was naar vrienden of familie. Zoals een doosje bonbons. Mooi verpakt, met een gepersonaliseerd kaartje erbij, en in de zomer bovendien ook nog eens gekoeld. Zo kon Neuhaus zijn klanten van een optimale kwaliteit verzekeren.
Het werkte: Neuhaus zag zijn e-commerceomzet 'exploderen'. En nu dat de winkels weer open zijn, blijken de onlineverkopen de fysieke winkelomzet niet te kannibaliseren. "Het is een en-en verhaal. Je kan voor jezelf iets kopen, je kan naar de boetiek gaan, maar je kan ook iets versturen naar oma. En het is makkelijk: je hoeft niet naar de stad voor een cadeau. Daardoor verhoogt de frequentie.”
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
WHO: "Derde coronaprik zal veel mensenlevens redden"
VRT NWS -
Iedereen krijgt derde prik: wanneer, welk vaccin en wat als u weigert?
De Standaard -
Evenementenbranche en Horeca reageren op OMT-advies: 'Het is geen realistische aanpak'
BNR -
How a universal flu vaccine could prevent the next pandemic
NewScientist -
OMT: Sluit horeca eerder en verbied grote evenementen
BNR -
’Nederlandse wintersporters kunnen gratis boosterprik krijgen in Oostenrijk’
De Telegraaf
4. Overig
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het ‘nieuwe normaal’
Hek op Hamburgse kerstmarkt scheidt de gevaccineerden van de ongevaccineerden. RTLNord
4.2 Hoe het weer de overdracht van het virus ogenschijnlijk beïnvloedt.
Midi-Libre
De mogelijke relatie tussen temperatuur, luchtvochtigheid en de verspreiding van het virus wordt steeds duidelijker in kaart gebracht. Met name Frankrijk is een ideale locatie voor dit onderzoek vanwege de verschillende klimaatzones en de gedetailleerde besmettingsinformatie over een lange periode waarbij de basisregels zoals mondkapjes en afstand houden over een lange nagenoeg ongewijzigd bleven. Wel worden er (soms lokaal) extra maatregelen getroffen zoals tijdens drukte in de vakantieplaatsen en wanneer er een nieuwe golf aan dreigt te komen.
In de Illustratie is het verloop vanaf januari 2020 tot heden in kaart gebracht. Rood is de vaccinatiecurve, paars de ziekenhuisopnames die vergeleken worden met de klimaatindex (blauw).
De extra maatregelen tijdens het koude seizoen worden verticaal met gekleurde vlakken aangegeven: grijs=lock-down (beperkte verplaatsing), daarna 6x avondklok oplopend van 20.00h tot 18.00h, later stapsgewijs terug naar 19.00h, 21.00h, tot slot 23.00h in juni. De winkels konden tijdens de feestdagen in december open blijven, voor familiebezoek werd tijdens de feestdagen de actieradiusbeperking opgeheven.
Presentatie.
Het onderzoek wordt in een video presentatie uitgebeeld, helaas Franstalig, maar met ingeschakelde youtube ondertitelvertaling wel te volgen.
Nagekomen.
Nu ook een Engelstalige versie in Nature (pdf)