Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn en bol.com, verhoogde zijn omzet in het derde kwartaal 2021 nóg meer dan een jaar geleden, toen consumenten flink inkochten tijdens de lockdowns (Het Financieele Dagblad, 2.1). Het bedrijf stelt zijn winstverwachting naar boven bij.

Volgens Ahold Delhaize is de omzetstijging te danken aan het feit dat tijdens de coronapandemie ontstane gewoontes 'blijven hangen'. Zo zijn tijdens de pandemie in de Verenigde Staten, waar het concern het grootste deel van zijn omzet haalt, Amerikanen veel meer thuis gaan eten, in plaats van buiten de deur. Dat gedrag blijkt te beklijven. Ook de online-verkopen groeien door - zo zag webwinkel Bol.com de consumentenomzet stijgen met 19%.

Opvallend is dat Ahold Delhaize (nog) weinig last lijkt te hebben van de prijsstijgingen van grondstoffen, transport en energie.

Man/vrouw-rollen veranderen juist niet
Maar ook ander gedrag beklijft, en wordt juist uitvergroot door de pandemie, schrijft FD-columnist Sophie van Gool (4.1) op European Equal Pay Day. Vanaf vandaag werken vrouwen, tot het einde van het jaar, 'gratis', als gevolg van de bestaande loonkloof. Toen we allemaal moesten gaan thuiswerken, werd er gedacht dat dit "de grote gelijkmaker" zou zijn. Maar alle bestaande ongelijkheden tussen mannen en vrouwen - dus ook die in de verdeling van de huishoudelijke taken - werden juist groter, constateert Van Gool in gesprek met historica Helen McCarthy. "De kinderopvang en scholen waren dicht. Moeders werkten thuis, mét hun kinderen. En uit onderzoek bleek dat het vrouwen waren die het thuisonderwijs deden en voor het eten zorgden. Als ze thuiswerkten, werden ze aan de lopende band onderbroken. Mannen hadden meer tijd om ononderbroken te werken. Ze hadden vaak meer ruimte of een afgesloten thuiskantoor. Het werk van de man kreeg prioriteit, zoals we al door de hele geschiedenis zien."
Dit artikel afdrukken