Stormloop
10 kipnuggets, friet, een cola en 2 soorten saus. Het menu lijkt niet bijzonder, toch leidde het tot chaos bij Indonesische McDonald's vestigingen. De fastfoodketen baseerde het 'BTS Meal' op de K-popgroep BTS. Hordes bestellingen, wachttijden die opliepen tot 2 uur en grote groepen bezorgers in de rij om bestellingen rond te brengen. Niet handig in coronatijd, vonden lokale autoriteiten. Uit angst voor verspreiding van het coronavirus moeten tientallen McDonald's-filialen in Indonesië tijdelijk de deuren sluiten, schrijft de BBC (4.2). De maaltijd wordt overigens in meer landen verkocht. In Amerikaanse vestigingen stegen de bezoekersaantallen in de eerste verkoopweek met 12%.



Groei voedingsindustrie 2021
De tweede coronagolf raakte de Nederlandse economie veel minder hard dan de eerste. Hoewel de klap voor sectoren als de horeca en toerisme nog steeds groot is, hielden huishoudens hun uitgaven deze keer beter op peil. Dat stelt de Rabobank in een reeks nieuwe rapporten die Boerenbusiness bespreekt (2.1). Waar de omzet in de voedingsmiddelenindustrie in 2020 stabiel bleef, voorziet Rabobank voor dit jaar een groei van 1% en voor 2022 van 2%. Daarmee komt de omzet van de foodbusiness dit jaar boven het niveau van 2019 uit. Tegen de achtergrond van een krachtig herstel van de economie nemen wel de zorgen toe over de ontwikkeling van de inflatie. Rabobank verwacht dat de inflatie met 1,8% hoger zal zijn dan vorig jaar.

Tussen sectoren zitten verschillen. De drankenindustrie kromp vorig jaar -9%. Voor 2021 en 2022 wordt een groei van respectievelijk 5% en 7% verwacht. De drankenindustrie komt pas in 2022 weer boven het het niveau van 2019. Terwijl de omzet van supermarkten als gevolg van de horecasluitingen vorig jaar groeide met 7%, voorziet de bank voor dit jaar een daling van 3% en volgend jaar een daling van 1%. Zo blijft zo'n 3% groei bij hen hangen.

Andere levensmiddelenwinkeliers zagen hun omzet vorig jaar met 6% groeien. Dit jaar verwacht Rabobank een krimp van 5% en volgend jaar een krimp van 1%. Zij raken hun groei weer helemaal kwijt. Groothandelaren in voeding bleven in 2020 stabiel, voor volgend jaar voorziet de bank een omzetgroei van 3%. Groothandelaren in landbouwproducten groeiden in 2020 11% in omzet, dit jaar wordt een krimp van 4% verwacht en in 2022 een groei van 2%.

Online retail blijft fors groeien en wint marktaandeel van offline. Dit onderstreept de noodzaak voor spelers om te digitaliseren, aldus Rabobank. Voor de tweede helft van het jaar verwacht de Rabobank een sterk herstel van de horeca en recreatiesector. Met uitzondering van hotels verwacht de bank dat in 2022 restaurants en vakantieparken de crisis volledig te boven zijn. Cateraars zullen hinder blijven ondervinden van het blijvende thuiswerken, denkt de bank.
Dit artikel afdrukken