Duitsers zijn tijdens de coronapandemie beduidend meer aardappelen gaan eten. De consumptie per hoofd van de bevolking steeg in het verkoopseizoen 2020-2021 met 2 kilo per persoon tot 59,4 kilo, volgens het Federaal Agentschap voor Landbouw en Voeding (Die Zeit, 2.1).

Opvallend is dat de consumptie van aardappelproducten, zoals friet, aardappelsalade of chips, met 400 gram daalde. Dat had te maken de coronamaatregelen waardoor de consumptie buitenshuis terugliep. Het gebruik van verse aardappelen steeg met ongeveer 3 kilo, doordat mensen vaker zelf thuis kookten. Duitsers aten gemiddeld 24,2 kilo verse aardappelen per hoofd van de bevolking.

Duitsland is voor 145% zelfvoorzienend in de aardappelproductie. Van de in eigen land gebruikte aardappelen werd 68% gebruikt voor de voedselconsumptie, 2% minder dan voor corona, als gevolg van de afzetproblemen voor frites. Er werden dan ook méér aardappelen verwerkt voor industrieel gebruik (zetmeel), pootaardappelen en voedergewassen dan in 2019-2020. Ondanks de hogere binnenlandse consumptie werd voor het eerst sinds 2016 het aardappelteeltareaal niet uitgebreid.

Vaccinatieplicht voor chauffeurs die Canada in willen
In Canada moeten internationale vrachtwagenchauffeurs vanaf volgende week verplicht gevaccineerd zijn. Canada kent al een vaccinatieplicht voor overheidsmedewerkers en inreizende passagiers. Het besluit van de Canadese premier Justin Trudeau komt hem op felle kritiek te staan van werkgevers. Zij waarschuwen dat zo'n vaccinatieplicht het tekort aan chauffeurs zal verergeren - er zijn nu al 18.000 onvervulde vacatures - en de prijzen van geïmporteerde Amerikaanse producten op zal drijven (Het Financieele Dagblad, 4.1).

Van de internationale handel tussen de VS en Canada gaat ruim twee derde over de weg. Canada is met name in de winter sterk afhankelijk van de import van vers voedsel uit de VS. De Canadese branchevereniging verwacht dat 10% van de internationale truckers gaat uitvallen door de vaccinatieplicht. Volgens de regering zal het om niet meer dan 5% van de chauffeurs gaan en zullen er geen grote tekorten of verstoringen van de toeleveringsketen ontstaan.
Dit artikel afdrukken