Tastewise is een startup die zich laat voorstaan op 'AI-powered food intelligence'. Dat houdt in dat het bedrijf de data van miljoenen interacties op social media, recepten en restaurantmenu's scant en analyseert om daarmee trends te signaleren.
'On-the-go is standaardbehoefte geworden'
Zo constateert Tastewise dat in de eerste 3 maanden van de pandemie (april-juni 2020) de interesse (lees: 'vraag') van Britse consumenten in 'on the go' en 'gemak' met 75% steeg - en sindsdien op dat hoge niveau is gebleven. Maar het aanbod van meenemen en afhalen laat een piek zien: een snelle stijging, en daarna ook weer een snelle afname. "On-the-go is een standaardbehoefte geworden voor Britse consumenten," zegt Ron Harnik van Tastewise. "Foodservicebedrijven die teruggevallen zijn op hun pre-Covidmenu's lopen het risico een hoge, stabiele klantvraag mis te lopen."
Een van die klantvragen is de grotere belangstelling onder consumenten sinds het begin van de Covidpandemie voor 'gezond eten'. Restaurantuitbaters spelen daar op in. Het aantal vermeldingen van 'gezond' op (online) restaurantmenu's ligt ten opzichte van voor de pandemie 115% hoger. De belangstelling voor immuniteit is met 41% toegenomen en dan met name voor darmgezondheid. Ook de belangstelling voor stress-verminderend eten en drinken ligt nog altijd 22% dan voor de pandemie. "De belangrijkste conclusie is dat de foodservicesector de effecten van Covid-19 niet moet negeren zelfs als deze voorbij zijn. De behoefte om on-the-go-versies van alles aan te bieden en goede bezorging te regelen blijft op niveau. De meeste foodservicebedrijven kunnen daar nog steeds op inspelen."
HelloFresh maakt het klanten nog gemakkelijker
Dat is precies wat HelloFresh doet. De maaltijdboxenleverancier zag in het tweede kwartaal van dit jaar het aantal orders met ruim 60% oplopen, ondanks de coronaversoepelingen in veel landen (Het Financieele Dagblad, 2.1). Op jaarbasis groeide het klantenbestand met 84%.
HelloFresh gaat de concurrentie met supermarkten aan door losse boodschappen aan te bieden, schrijft Distrifood (2.2). "Omdat meer mensen dan ooit tevoren de voordelen van ons aanbod ten opzichte van traditioneel boodschappen doen hebben ervaren, willen we deze klanten een ervaring bieden die bij hun behoeften past," zegt Pauwel Wiertsma, ceo van HelloFresh Benelux. In de HelloFresh Market zijn premium sappen, koffie en thee maar ook borrelproducten als sushi te bestellen.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›-
Meer orders voor HelloFresh ondanks versoepeling coronaregels
Het Financieele Dagblad -
HelloFresh valt supers aan met ontbijt- en borrelproducten
Distrifood -
HelloFresh geeft groei voorrang op winst
RetailDetail -
Strong Roots doubles down on plant-based frozen foods: 'There has been a catalyzed migration back to the frozen food category'
FoodNavigator
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
4. Overig
4. Covid-19 opvangen om een pass sanitaire te krijgen, een riskante strategie voor veel jongeren.
In Frankrijk willen sommige jongeren een Covid besmetting oplopen om een "remissiecertificaat" te krijgen dat synoniem is met een pass sanitaire, met een geldigheidsduur van 6 maanden.
Max: "Ik heb vrienden die een feestje hebben gehouden met een paar positieve mensen, alleen maar om het virus op te lopen". (Midi-Libre)
Moeten ze zelf weten zou ik zeggen, maar blijf na zo'n coronafeestje een dag of 10 uit de buurt van anderen, ook al heb je geen Covid symptomen.
4.3 Dus dat betekent dat er mogelijk de komende tien jaar mogelijk nog lockdowns die iedereen op de elite na raakt.