Toen tijdens de lockdowns restaurants moesten sluiten, kozen vele eetgelegenheden er voor afhaal- en bezorgservices op te zetten. Maar nu de deuren weer open mogen en klanten welkom zijn, besluiten ook weer veel horecaondernemingen hun bezorgdiensten weer op te schorten. Dom, ontdekte het Britse bedrijf Tastewise. De vraag naar bezorgeten blijft onverminderd groot (FoodNavigator, 1.1).

Tastewise is een startup die zich laat voorstaan op 'AI-powered food intelligence'. Dat houdt in dat het bedrijf de data van miljoenen interacties op social media, recepten en restaurantmenu's scant en analyseert om daarmee trends te signaleren.

'On-the-go is standaardbehoefte geworden'
Zo constateert Tastewise dat in de eerste 3 maanden van de pandemie (april-juni 2020) de interesse (lees: 'vraag') van Britse consumenten in 'on the go' en 'gemak' met 75% steeg - en sindsdien op dat hoge niveau is gebleven. Maar het aanbod van meenemen en afhalen laat een piek zien: een snelle stijging, en daarna ook weer een snelle afname. "On-the-go is een standaardbehoefte geworden voor Britse consumenten," zegt Ron Harnik van Tastewise. "Foodservicebedrijven die teruggevallen zijn op hun pre-Covidmenu's lopen het risico een hoge, stabiele klantvraag mis te lopen."

Een van die klantvragen is de grotere belangstelling onder consumenten sinds het begin van de Covidpandemie voor 'gezond eten'. Restaurantuitbaters spelen daar op in. Het aantal vermeldingen van 'gezond' op (online) restaurantmenu's ligt ten opzichte van voor de pandemie 115% hoger. De belangstelling voor immuniteit is met 41% toegenomen en dan met name voor darmgezondheid. Ook de belangstelling voor stress-verminderend eten en drinken ligt nog altijd 22% dan voor de pandemie. "De belangrijkste conclusie is dat de foodservicesector de effecten van Covid-19 niet moet negeren zelfs als deze voorbij zijn. De behoefte om on-the-go-versies van alles aan te bieden en goede bezorging te regelen blijft op niveau. De meeste foodservicebedrijven kunnen daar nog steeds op inspelen."

HelloFresh maakt het klanten nog gemakkelijker
Dat is precies wat HelloFresh doet. De maaltijdboxenleverancier zag in het tweede kwartaal van dit jaar het aantal orders met ruim 60% oplopen, ondanks de coronaversoepelingen in veel landen (Het Financieele Dagblad, 2.1). Op jaarbasis groeide het klantenbestand met 84%.

HelloFresh gaat de concurrentie met supermarkten aan door losse boodschappen aan te bieden, schrijft Distrifood (2.2). "Omdat meer mensen dan ooit tevoren de voordelen van ons aanbod ten opzichte van traditioneel boodschappen doen hebben ervaren, willen we deze klanten een ervaring bieden die bij hun behoeften past," zegt Pauwel Wiertsma, ceo van HelloFresh Benelux. In de HelloFresh Market zijn premium sappen, koffie en thee maar ook borrelproducten als sushi te bestellen.

Dit artikel afdrukken